حمل 20, 1397 14:24 Asia/Kabul
  •  حمله به فرودگاه T-4 سوریه، عملیات «دورایستا»

پایگاه هوایی T-4 سوریه بامداد امروز (دوشنبه) مورد حمله موشکی قرار گرفت.

بحران سوریه به مراحل حساسی رسیده است. روند تضعیف گروههای تروریستی تسریع شده است. عملیات ارتش سوریه در غوطه شرقی نیز با خروج تروریستها از «دوما» به مرحله پایانی رسیده است. در چنین شرایطی، آمریکا و متحدان آن راهبرد تکراری استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی را بار دیگر مطرح کردند که این ادعا توسط دولت سوریه رد شد. در حالی که طی روزهای گذشته گمانه زنی ها درباره حمله آمریکا به سوریه به خصوص پس از نشست دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه افزایش یافته بود، پایگاه هوایی T-4  شاهد حمله موشکی بود. نکته مهم در خصوص این حمله این است که هیچ طرفی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته و فرانسه و آمریکا نیز دست داشتن در این حمله را تکذیب کردند.

شواهد حاکی از این است که این حمله توسط رژیم صهیونیستی انجام شد. در همین راستا، برخی رسانه ها از عبور این موشک ها از آسمان لبنان خبر دادند. «یواف گالانت»، وزیر ساخت و ساز رژیم صهیونیستی نیز گفت اسرائیل منافع آشکاری در سوریه دارد و خطوط قرمزی را مشخص کرده است.» رژیم اسرائیل در فوریه 2018 شاهد سرنگونی جنگنده F-16  خود توسط پدافند هوایی سوریه بود. هدف قرار گرفتن این جنگنده برای رژیم اسرائیل، ضربه سختی بود و تل آویو درصدد بود تا در موعد مناسب به این اقدام ارتش سوریه پاسخ دهد. در شرایط کنونی که بار دیگر اتهامات علیه سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی افزایش یافته، رژیم صهیونستی از این فضا برای حمله موشکی به سوریه استفاده کرد.

«حسن شکری پور»، تحلیلگر مسایل راهبردی خاورمیانه بر این باور است که «تکذیب حمله به پایگاه هوایی T-4 سوریه توسط آمریکا بیانگر این است که این حمله توسط واشنگتن انجام نشد زیرا واشنگتن مارس سال گذشته به پایگاه الشعیرات سوریه حمله کرده و مسئولیت آنرا نیز پذیرفته بود. حمله به پایگاه هوایی T-4 در راستای عملیات جدید رژیم صهیونیستی تحت عنوان عملیات «دورایستا» قرار دارد که احتمالاً با آگاهی آمریکا انجام شد.» اسرائیل تا کنون چند مرحله به سوریه حمله کرد اما این حملات یا در قالب حملات پهپادی بوده و یا توسط جنگنده ها انجام شد. سقوط جنگنده F-16 در فوریه 2018 سبب نگرانی رژیم صهیونیستی از توان پدافندی ارتش سوریه شد. بنابراین این رژیم به عملیات «دورایستا» که در قالب حمله موشکی از خارج از سوریه انجام می شود، روی آورده است تا هم به سوریه ضربه بزند و هم اینکه از سقوط احتمالی جنگنده خود در قالب حمله توسط جنگنده ها جلوگیری کند.

رژیم صهیونیستی در نخستین عملیات «دورایستا» علیه سوریه پایگاه هوایی T-4 را هدف قرار داد زیرا این پایگاه برای سوریه اهمیت راهبردی دارد. این پایگاه که در حومه حمص قرار دارد، مهمترین پایگاه عملیاتی ارتش سوریه محسوب می شود. ارتش سوریه و متحدان آن از این پایگاه برای مبارزه با تروریسم و مواجهه با حمله احتمالی بهره می گیرد. رژیم صهیونیستی با حمله موشکی به پایگاه T-4 سعی دارد ضمن آسیب رساندن به تاسیسات این پایگاه، مانع تقویت محور مقاومت نیز شود.

نکته پایانی این است که در شرایطی که ارتش سوریه و متحدان آن در مبارزه با تروریسم مراحل نهایی را طی می کنند، اقداماتی نظیر وارد کردن اتهام حمله شیمیایی به سوریه و یا حمله موشکی به پایگاه هوایی T-4 بیش از همه گویای این است که مخالفان نظام سوریه درصدد تداوم بحران در این کشور و ادامه جنگ فرسایشی نظام سوریه با تروریسم هستند.