رایزنی های ایران و روسیه در باره  تحولات سوریه
(last modified 1397-01-22T04:17:59+00:00 )
حمل 22, 1397 08:47 Asia/Kabul
  •  رایزنی های ایران و روسیه در باره  تحولات سوریه

سفر  نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه  به تهران  و رایزنی های وی با مقامات ایران در مورد آخرین تحولات سوریه  ؛  حاکی از مناسبات راهبردی دو کشوردر سطح منطقه ای  است .  

جابری  انصاری، دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور سیاسی روز سه شنبه در دیدار «الکساندر لاورنتیف» Alexander Lavrentiev نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در تهران گفت: روابط ایران و روسیه در بالاترین سطح در حال پیگیری است.

این رایزنی  در حالی استمرار دارد  که هیاتی از نمایندگان دومای روسیه به ریاست «ویاچسلاو ولودین»Vyacheslav Volodin رئیس مجلس دومای روسیه روز یکشنبه به منظور گفت و گو با مقامات ایران درباره مسائل مختلف از جمله همکاری درزمینه مبارزه با تروریسم وارد تهران شد پیش از این نیز ؛روسای جمهوری ترکیه، روسیه و ایران دومین نشست سه جانبه با محوریت سوریه را 4 آوریل درآنکارا برگزارکردند .

تحمیل هفت  سال جنگ  بر سوریه با  حمایت های مالی وتسلیحاتی عربستان و امریکا از گروه های تروریستی و داعش نشان داد که هدف امریکا ، اسراییل ، عربستان و برخی جریان های منطقه ای تجزیه سوریه و در هم شکستن جریان مقاومت است ؛ اما این توطئه شکست خورد . این پیروزی  دارای پیام های روشنی است .به همین دلیل امریکا واسراییل  با نقض حاکمیت ملی و تمامیت‌ارضی سوریه و اتهام سازی علیه دمشق سعی دارند مانع از تثبیت  پیروزی  های میدانی در سوریه در نبرد علیه تروریسم شوند  . 

به گفته «الکساندر لاورنتیف» موقعیت در سوریه روز به روز تغییر می کند و در این موقعیت متغیر مسایل مثبت و همچنین مسایل نگران کننده ای وجود دارد.

درتازه ترین این تحرکات ؛ فرودگاه نظامی «التیفور» در استان حمص سوریه، بامداد روز دوشنبه هدف حمله موشکی قرار گرفت.

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت وگو با روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به نقش تل‌آویو در این حمله موشکی اذعان کرد

در همین حال منابع نزدیک به تروریست‌ها با فضا سازی های القائی مدعی شدند،هواپیماهای نظامی ارتش سوریه، شامگاه شنبه، منطقه  دوما در غوطه شرقی را هدف بمباران شیمیایی قرار دادند که براثر آن 75 نفر کشته و ده‌ها نفر مصدوم شدند.جابری  انصاری، دستیار ارشد وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور سیاسی، طرح مساله استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را صحنه‌سازی برخی قدرت‌ها برای ادامه استفاده ابزاری از تروریسم دانست.

علی اکبر ولایتی ؛مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی  می گوید ؛ این موضوع یک طرح شیطانی است که هر چند یک بار آمریکایی ها علیه مردم مظلوم سوریه استفاده می کنند که آخرین بار آن حمله هوایی رژیم اشغالگر اسرائیل به فرودگاه تیفور حمص بود.

رژیم صهیونستی و آمریکا به شدت نگران  ائتلاف ایران و سوریه و روسیه هستند ،زیرا این  همسویی را  مانعی جدی برای اهداف  تجزیه طلبانه خود در منطقه می دانند .دکتر «سیدمحمد کاظم سجادپور»، رئیس مرکز آموزش و پژوهش های بین الملل وزارت امور خارجه معتقد است ؛روابط ایران و روسیه یک رابطه سرنوشت ساز است که  توانسته مناسبات جدیدی را در خاورمیانه ایجاد کند ومانع از تک قطبی شدن شود.

به گفته علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل،  روابط ایران وروسیه درحفظ تعادل و توازن منطقه‌ای و نیزدر برقراری امنیت در منطقه اهمیتی راهبردی دارد و مقابل طرح آمریکا برای تجزیه عراق  و سوریه ایستاده است.