امریکا و هم پیمانانش با حملات موشکی به سوریه تمام قوانین بین المللی را زیر پا گذاشتند
(last modified Sun, 15 Apr 2018 07:02:35 GMT )
حمل 26, 1397 11:32 Asia/Kabul

امریکا و هم پیمانانش (انگلیس و فرانسه) با حملات موشکی به سوریه تمام قوانین بین المللی را زیر پا گذاشتند

کارشناس حقوق بین الملل تاکید کرد: امریکا و هم پیمانانش با حملات موشکی به سوریه تمام قوانین بین المللی را زیر پا گذاشتند.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حملات موشکی اخیر از سوی امریکا با مشارکت انگلیس و فرانسه به اهدافی در سوریه گفت: ضوابط، قراردادها، توافقنامه ها و کنوانسیون های بین المللی وجود دارد اما سوال این است که حملات بر اساس کدام یک از آن ها صورت گرفته است. با این حمله حتی عملکرد سازمان ملل، تمام قراردادها و کنوانسیون های بین المللی زیر سوال رفته است.

عضو موسس بنیاد علمی – فرهنگی کوثر اظهار داشت: حکومت سوریه که می خواهد بر اساس آراء و خواست مردم خود همچنان بر سر قدرت باشد در این زمینه مظلوم واقع شده و دولت امریکا و متحدینش که به دنبال ساقط کردن دولت سوریه بوده اند برای آن بهانه هایی پیدا و اعلام کرده اند،بهانه ها که در گذشته و در رابطه با کشورهای دیگر هم از آن استفاده کرده اند اما در نهایت واهی و دروغ در آمده ولی باز هم به دنبال این بهانه ها هستند.

وی یادآور شد که امریکا به عراق هم بدون هرگونه مجوزی و به بهانه وجود سلاح های شیمیایی حمله کرد اما بعدها مشخص شد که هیچ سلاح شیمیایی در عراق وجود نداشته، امریکا در لیبی هم به همین شکل عمل کرد و اکنون نیز این اتفاق در رابطه با سوریه رخ داده است.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکا به هر شیوه ممکن به دنبال آن است که نظر خود را اعمال کند، در دومای سوریه هم مزدوران سعودی و امریکایی بهانه ایجاد کردند و مشخص شد که سلاح شیمیایی هم اگر بوده توسط تروریست ها استفاده شده که می خواستند بهانه به دست امریکا و هم پیمانانش بدهند تا علیه دولت سوریه اقدام کند.

این کارشناس حقوق بین الملل اظهار کرد: حمله در حالی به اهداف سوری صورت گرفته که بازرسان ویژه سازمان ملل برای بررسی همین موضوع یعنی وجود یا عدم وجود سلاح های شیمیایی به سوریه رفته بودند و هنوز هیچ گونه بررسی را آغاز نکرده بودند. اگر هم قرار است حمله ای صورت بگیرد باید بررسی های کارشناسی انجام شود و به طرفی حمله شود که از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.

ظهوری حسینی گفت: این خود امریکا و هم پیمانانش بودند که سلاح های شیمیایی را در اختیار دولت اسبق عراق قرار دادند و اکنون هم در اختیار تروریست ها قرار داده اند  اما موضوع را برعکس جلوه داده و علیه دولت های قانونی اقدام می کنند. اینگونه اقدامات نتیجه ای ندارد جز اینکه برخوردها را شدیدتر کند.

این صاحبنظر افغان عنوان کرد: در صورتی که امریکا از حماقت دست بردارد و هم پیمانانش هم از فردی مانند ترامپ پیروی نکنند جهان به سوی صلح پیش خواهد رفت در غیر اینصورت دیگر کشورها در مقابل آنان خواهند ایستاد چنانکه اکنون سه کشور بزرگ روسیه، چین و ایران ایستاده اند و این امکان هم وجود دارد که جنگی دوامدار شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: باید جریانی شکل بگیرد که سازمان ملل و کشورهای صلح طلب وارد میدان شوند و به این یکه تازی های امریکا و هم پیمانانش پایان دهند تا از یک آشوب بین المللی جلوگیری شود.

 

کلیدواژه