ثور 07, 1397 11:52 Asia/Kabul
  • آغاز دیدار تاریخی رهبران دوکره، آغاز حل اختلافات 70 ساله؟

دیدار تاریخی رهبران دوکره پس از مدتها انتظار صبح امروز جمعه به وقت محلی با عبور کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از مرز دو کشور و ورود به دهکده مرزی "پانمونجوم" موسوم به "خانه صلح" آغاز شد.

کیم جون اون که در این سفر از سوی یک هیات 9 نفره از مقامات کره شمالی از جمله «کیم یو جونگ» خواهر وی و «کیم یونگ نام» مرد شماره دواین کشور همراهی می شد در نخستین لحظات ورود به خاک کره جنوبی مورد استقبال گرم "مون جائه این" رییس جمهوری این کشور قرار گرفت.

بنا براعلام مسئول دفتر رییس جمهوری کره جنوبی محور گفتگوهای دو طرف  حل بحران شبه جزیره کره و تضمین صلح پایدارو رفاه در منطقه خواهد بود.

درنخستین دقایق آغازاین نشست، رهبرکره شمالی درسخنانی اظهار امیدواری کرد نتایج مذاکرات سران  دو کره سازنده و مفید باشد.

دیدار سران دو کره پس از یک دوره نزدیک به هفتاد سال اختلاف در حالی برگزار می شود که شبه جزیره کره در یک سال گذشته یکی از پرتنش ترین برش های تاریخی خود را تجربه کرد.

تهدیدهای پی در پی ترامپ و  رزمایش های متعدد مشترک ایالات متحده و هم پیمانانش در منطقه و در آن سو آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی در مجاورت خاک متحدان ایالات متحده از جمله ژاپن احتمال بروز یک جنگ تمام عیار را مطرح کرده بود اما اکنون همه چیز فعلا جای خود را به خوشبینی داده است.

ابراز امیدواری رهبران دوکره در نخستین اظهارات خود در نشست امروز نشان می دهد عزم دو کشور برای حل بحران طولانی مدت جدی است، حتی اگر این اراده به مذاق کشورهایی چون  ایالات متحده که بحران شبه جزیره  کره را به عامل تثبیت مشروعیت خود برای حضورنظامی درمنطقه قلمداد می کند ، خوش نیاید.

مواضع زودهنگام رسمی کشورهای منطقه در قبال این دیدار نیز می تواند بیانگر جدی تر شدن امیدواری ها باشد، از جمله اظهارات 'یوشیهیدا سوگا'  Yoshihide Suga  سخنگوی دولت ژاپن که پیش از این خط تشدید بی اعتمادی به پیونگ یانگ را دنبال می کرد و اکنون به  امیدواری و برای حل بحران شبه جزیره کره و اختلافات دوسویه توکیو و پیونگ یانگ را مطرح می کند.

دربین امیدواری ها برای حل بحران های امنیتی در شبه جزیره کره، نقش رهبر جوان کره شمالی برای در دست گرفتن ابتکارعمل در روند تحولات شبه جزیره کره مثال زدنی است.

استقبال رهبر کره شمالی از مذاکرات پس از یک دوره آمادگی دفاعی با بهره گیری از توان هسته ای این کشور تاییدی بر اظهارات مقامات پیونگ یانگ مبنی بر دفاعی بودن آزمایش های هسته ای و موشکی آن در یک سال گذشته بوده است.

مهمتر آنکه پایداری کره شمالی پس از یک دوره شدید تهدید و تحریم از سوی ایالات متحده و گاه همپیمانانش همچون چین و تعلیق فعالیت های هسته ای پس از دستیابی به نتایج مورد انتظار، پاسخی روشن به ایالات متحده و متحدانش داد که تشدید تهدیدهای نظامی و دیپلماتیک، نمی تواند حق کشورها برای تامین ابزارهای دفاعی و امینتی را زیرپا گذارد و اقدامات پیونگ یانگ از پایداری نظامی گرفته تا استقبال از مذاکرات نمونه روشنی برای این موضوع است.

کلیدواژه