ثور 10, 1397 15:04 Asia/Kabul

جمهوری اسلامی ایران بهترین مراودات را با افغانستان در بخش های مختلف از جمله تجارت و صنعت دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ولایت خراسان رضوی گفت: جمهوری اسلامی ایران بهترین مراودات را با افغانستان در بخش های مختلف از جمله تجارت و صنعت دارد.

راضیه علیرضایی در حاشیه نشست اندیشه ورزی با حضور جمعی از اصحاب رسانه، استادان دانشگاه و نمایندگانی از اتاق اصناف و صنعت و معدن در صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با توجه به زبان مشترک دو کشور و نزدیکی مسافت ظرفیت های فراوانی برای همکاری دو کشور در بخش صنعت و تجارت وجود دارد.

وی افزود: دو اتفاق بزرگ در افغانستان در حال رخ دادن است یکی اراده دولت و مردم افغانستان برای حمایت از تولید داخلی و دیگری توسعه سریع زیرساخت ها در این کشور که فرصتی را ایجاد کرده تا تاجران افغان و تاجرانی که از ایران با افغانستان کار می کنند بصورت مشترک به تولید و حمایت از تولید در داخل افغانستان بپردازند.

این فعال عرصه اقتصادی و تجاری عنوان کرد: بر همین اساس ما هم ترتیباتی اتخاذ کرده ایم که بتوانیم برنامه های توسعه سرمایه گذاری های مشترک را در افغانستان پیاده و از صادرات خدمات فنی-مهندسی و ماشین آلات صنعتی که منجر به تولید در افغانستان می شود حمایت کنیم.

این مقام مسوول در ولایت خراسان رضوی همچنان خاطرنشان کرد: توسعه سرمایه گذاری در افغانستان هدف مشترکی است که برای هر دو کشور فواید زیادی به دنبال دارد در همین رابطه در جهت فراوری مواد اولیه کشاورزی، منابع معدنی و مواد اولیه که در افغانستان وجود دارد تلاش می شود تا بتوانند محصولات را در داخل افغانستان بسته بندی کرده و به کشورهای دیگر و از جمله ایران صادر کنند.

به گفته علیرضایی از طرف ایران هم می تواند خدمات فنی-مهندسی و خدمات مشاوره ای ارایه شود، خرید فناوری از کشورهای دیگر برای افغانستان گران تمام می شود ولی خرید از ایران ارزان تمام می شود ضمن اینکه وقتی تکنولوژی و ماشین آلات صنعتی از ایران به افغانستان صادر می شود با توجه به زبان مشترک و دستورالعمل راه اندازی به زبان فارسی به راحتی این کار قابل انجام است. اگر هم نیاز به اعزام کارشناس باشد به آسانی اعزام می شود. بنابراین برنامه های موجود بصورت برد-برد برای دو ملت و توسعه تولید در افغانستان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی اظهار کرد: مهمترین مشکلی که بخش اقتصادی ایران در رابطه با افغانستان دارد ناامنی است، ضمن اینکه با وجود فاصله کم مرز دوغارون ایران با هرات افغانستان این الزام وجود دارد که بار کامیون ها در مرز تخلیه شده و مجدد توسط کامیون های کشور دیگر بارگیری شود و اجازه عبور مستقیم کامیون ها داده نمی شود که ایجاد مشکل می کند.

علیرضایی گفت: برخی مشکلات فنی هم که در سر مرز وجود دارد باوجود اینکه مسایل کوچکی هستند مشکل ساز می شوند که دو طرف باید برای حل آن همکاری کنند. مسایل بروکراتیک و تفاوت رویه های اداری بین دو کشور هم یک مساله قابل توجه است به عنوان مثال ساعت شروع به کار گمرک و یا زمان تعطیلی برای ناهار در دو کشور متفاوت است.

وی اضافه کرد: سخت گیری های بهداشتی و قرنطینه برای محصولات وارداتی در ایران هم تنها مربوط به کشور افغانستان نیست. به هر صورت ایران بهترین مراودات را با افغانستان دارد و تجارت بسیاری از بخش های تجاری ما توسط تجار افغانستان انجام می شود و حتی بخشی از تجارت کالاهای ما در سایر نقاط دنیا با تاجران افغان صورت می پذیرد.

 

کلیدواژه