جوزا 08, 1397 12:50 Asia/Kabul
  • هند،به تحریم های واشنگتن علیه ایران پایبند نخواهیم بود

وزیر امورخارجه هند گفت: این کشور از تحریم های آمریکا علیه ایران تبعیت نخواهد کرد.

سوشما سواراج  در نشست خبری خود در دهلی نو تاکید کرد، هند به همکاری های تجاری خود با تهران با وجود تحریم های آمریکا علیه شرکت های ایرانی ادامه خواهد داد.

این اظهارات وزیرامورخارجه هند همزمان با سفر"محمدجواد ظریف" وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران به هند اعلام شد.

به گفته وزیرخارجه هند،هیچ کشوری نمی تواند برای دهلی نو تصمیم بگیرد وهند را درباره برخی از کشورها تحت فشار قرار دهد.

هند و ایران همواره از روابط رو به توسعه برخوردار بوده و اشتراکات فرهنگی و تمدنی عامل توسعه روابط بوده است.

به همین دلیل در سال های اخیر مناسبات تجاری ایران و هند به سرعت توسعه یافت وارزش مبادلات تجاری دو کشور در سال مالی 2017 – 2016 به 12 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید.

زمینه های بسیاری برای توسعه همکاری های ایران وهند وجود دارد که از جمله مهمترین آن انرژی و همکاری دو کشور در بخش های بالادستی و پایین دستی است.

ایران همواره بر ارسال گاز به شبه قاره با ایجاد خط لوله صلح تاکید کرده است و انتظار دارد هند نیز با در نظرگرفتن منافع ملی خود که برآن تاکید دارد به اجرایی شدن آن کمک نماید چراکه محافل غربی همواره می کوشند با اعمال فشار بر هند مانع از توسعه روابط این کشور با ایران شوند . 

کبیرتانجا kabir.tanjaکارشناس مسایل سیاسی در هند 

"محافل غربی ازجمله آمریکا سعی دارند همکاری های ایران و هند را جبهه خطرناکی برای صلح و آرامش در منطقه تلقی کنند. اما روابط ایران با هند در سال‌های اخیر باثبات بوده است"

یکی از زمینه های بسیار مثبت و مهم در روابط ایران و هند بندر چابهار است که به عنوان پل ارتباطی میان دو کشور با بازارهای بین المللی عمل می کند .هند از طریق این بندر به بازارهای افغانستان و اسیای مرکزی دسترسی پیدا کرده است و به راحتی کالاهای خود را به بازارهای هدف در این مناطق صادر می کند .از اینرو هند بیش از پیش به مزایای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران و خنثی کردن   فشارهای امریکا برای کاهش روابطش با تهران واقف است.

"مان موهان سینگ" نخست وزیرسابق هند:

"امنیت انرژی را پس از امنیت غذا اولویت دوم کشورم می دانم . در حالی که هند نیازمند  گاز هم است. این کشور تلاش دارد تا از این راه تجارت گازرا با ایران افزایش دهد. در عرصۀ صادرات نیز پیشرفت‌هایی نصیب هند خواهد شد، چون از طریق  بندر چابهار تجارت هند با افغانستان و آسیای مرکزی افزایش خواهد یافت."

درهر حال، هند از موقعیت مهمی در منطقه برخوردار است و بدون تردید اتخاذ سیاست مستقلانه آن در برابر آمریکا و سایر کشورهای غربی می تواند ضمن تقویت وجهه هند در صحنه مناسبات منطقه ای و بین المللی امکان تقویت روابط تجاری واقتصادی آن را با سایر کشورهای منطقه ازطریق کانال های ارتباطی و ترانزیتی همچون چابهار توسعه دهد.

کلیدواژه