اعلام آتش بس یکجانبه دولت افغانستان
(last modified 1397-03-18T05:59:06+00:00 )
جوزا 18, 1397 10:29 Asia/Kabul
  •  اعلام آتش بس یکجانبه دولت افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان از بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ( 22 جوزا) تا پنج روز پس از عید سعید فطر آتش بس یک طرفه اعلام کرد.

محمداشرف غنی در پیامی تلویزیونی اعلام کرد: دولت افغانستان تصمیم آتش بس یک طرفه را براساس فتوای شورای علمای شیعه وسنی افغانستان اتخاذ کرده است.

وی از تمامی نیروهای امنیتی افغانستان خواست در این مدت عملیات علیه مواضع گروههای مخالف از جمله طالبان را متوقف کنند. رئیس جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد داعش، القاعده و سایر گروههای تروریستی خارجی از آتش بس دولت افغانستان مستثنی هستند و عملیات سرکوب این گروهها ادامه می یابد.

اعلام آتش بس یکجانبه دولت افغانستان در شرایطی است که در استانه ماه مبارک رمضان اشرف غنی از گروه طالبان خواسته بود به احترام این ماه جنگ و خشونت را کنار بگذارد.

پس از این درخواست که با موضع منفی طالبان مواجه شد شورای علمای افغانستان هم به تازگی در نشستی در کابل از طرفهای درگیر آتش بس ، پایان جنگ و خشونت را خواستار شد.

با توجه به پاسخ منفی طالبان به پیشنهاد رییس جمهوری افغانستان برای اتش بس و توقف جنگ در ماه مبارک رمضان این پرسش مطرح می شود که بنا به چه دلایلی وی اتش بس یکحانبه را مطرح کرده است.با توجه به رویکرد اشرف غنی در اتخاذ رویکردهای اعتماد ساز و تشویقی برای طالبان از ابتدای تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان در سپتامبر ۲۰۱۵ هدف اصلی وی از اعلام اتش بس یکجانبه با طالبان نشان دادن حسن نیت برای گفتگوهای بدون پیش شرط با این گروه است.

البته رییس جمهوری افغانستان چندی پیش هم ازامادگی برای مذاکرات بدون پیش شرط با طالبان خبر داده بود.اتش بس یکحانبه اعلامی توسط اشرف غنی در حالی است که پاسخ طالبان به پیشنهادهای وی در سه سال گذشته برای گفتگو های صلح منفی بوده است.بنابراین این دیدگاه مطرح است که اعلام اتش بس یکجانبه توسط رییس جمهوری افغانستان نمی تواند تاثیری درموضع طالبان برای ورود به روند صلح در این کشور باشد.

علاوه براین منتقدان برنامه های  کابل برای برگزاری گفتگوهای صلح با طالبان می گویند راهبرد اشرف غنی برای تشویق این گروه به مذاکرات ناشی از ضعف دولت افغانستان  و ناکامی برنامه های امنیتی در مهار افراط گرایی است و همین مسئله موجب شده تا به دلیل فقدان اقتداردولت وحدت ملی افغانستان علاوه بر پاسخ منفی گروه طالبان به این رویکرد با تشدید خشونت و جنگ هم همراه باشد.

نور اقا رویین کارشناس سیاسی در افغانستان می گوید :شورای عالی صلح و دولت کابل بدون در نظر گرفتن ظلم های صورت گرفته به مردم این کشور از سوی طالبان به انان امتیاز دهی می کنند.بنابراین تا زمانی که در عرصه میدانی مبارزه با طالبان دولت افغانستان نتواند برتری کامل داشته باشد پیشنهادهایی برای گفتگوی صلح یا اتش بس از سوی این گروه در مدار موضع ضعف دولت کابل ارزیابی می شود که نمی تواند موجب وادار کردن طالبان به حضور در مذاکرات صلح بشود.