جوزا 18, 1397 11:52 Asia/Kabul
  • هشدار ایران در نشست فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی : سایه تهدید اتمی اسراییل برمنطقه

مفهوم واقعی تهدید را چه زمانی می توان درک  کرد ؟آیا همچنان باید منتظر فجایع  هولناک بود تا به یک  درک  مشترک از تهدید رسید؟ یا انکه  آینده باید تلاش کرد تا  جلوی تکرار برخی فجایع را قبل از وقوع گرفت .

حکایت تهدید های هسته ای در جهان نیز مثال چنین وضعیتی است .  

مارک گوبراد، متخصص سلاحهای هسته‌ای از دانشگاه کارولینای شمالی، در این باره می گوید : "جهان در بازگرداندن غول هسته‌ای به چراغش ناکام مانده است و حالا سر و کلۀ غولهای جدید نیز پیدا شده است. 

برنامه سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی در زمره این تهدید هاست که امنیت منطقه  را با خطری جدی مواجه کرده است .

 «وانونو»، دانشمند اتمی اسراییل؛  در اظهارات افشا گرانه خود این مسئله را تایید می کند که اسراییل  از اواسط  دهه 1970، زیرساخت هسته ای خود را در تاسیسات دیمونا توسعه داد، تا از این طریق بتواند تسلیحات اتمی  با قدرت  تخریبی زیاد تولید کند .

براساس گزارش سالانۀ مؤسسه صلح استکهلم، رژیم صهیونیستی   دارای حدود 300 کلاهک اتمی است.

رضا نجفی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه طی سخنانی درآخرین روزنشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ضمن انتقاد شدید ازسیاسی‌کاری و رفتار دوگانه غرب در این زمینه، خواستار منع کامل هرگونه همکاری و انتقال مواد و تجهیزات هسته‌ای به اسراییل شد ونسبت به تأثیرات منفی برنامه هسته‌ای نامشروع این رژیم بر امنیت منطقه و اعتبار معاهده عدم اشاعه هسته‌ای، هشدار داد. 

نوام چامسکی؛ استاد دانشگاه و کارشناس برجسته آمریکایی در این باره می گوید :"برای  جامعه جهانی اینکه ایران ممکن است به توانایی هسته ای دست پیدا کند تهدید است اما برای بسیاری ازجهان ؛تهدید  واقعی   در منطقه از سوی اسراییل است که هم اکنون تسلیحات هسته ای و تاریخی طولانی از تجاوز و حمایت از سوی ابرقدرت جهانی دارد."

دنیا یکبار شاهد فاجعه هولناک بمباران اتمی  هیروشیما و ناکازاکی ژاپن بود.در این فاجعه هولناک هزاران انسان قربانی بمباران اتمی امریکا شدند و این جنایت برای همیشه در تاریخ ثبت گردید .از ان هنگام تا کنون تلاش های بسیاری برای جلوگیری از تکرار این فاجعه بعمل امده است ؛اما تهدید ها همچنان باقیست و هزاران کلاهک اتمی در زارادخانه های جهان  بشریت را تهدید می کند .اکنون در دیمونا آزمایشگاهی اتمی وجود دارد که کارکنان دیمونا آن را «هیروشیمای کوچک» می‌نامند.

روزنامه فرانسوی گاردین در این باره می نویسد  : ... تخمین زده می‌شود که اسراییل بالغ بر نیم تن پلوتونیوم و مقدار نامشخصی اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح ذخیره کرده است. 

موضع ایران درباره منع استفاده از سلاح های هسته ای  در فتوای حضرت آیت الله  خامنه ای رهبر معظم انقلاب بیان شده است.   ایشان 30 آگوست 2012 طی سخنانی آغاز شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، اظهار داشتند: جمهوری اسلامی به لحاظ منطقی، مذهبی و عقیدتی، داشتن سلاح های هسته ای را گناهی کبیره می داند و بر این باور است که گسترش چنین سلاح هایی بیهوده ، مخرب و خطرناک است.

ایران پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای را مطرح کرده و به آن متعهد است وهشدار در باره تهدید اتمی اسراییل را بخشی از مسوولیت های جهانی خود می داند  .