جوزا 23, 1397 11:27 Asia/Kabul
  •  جمهوری اسلامی ایران؛ میزبان سخاوتمند پناهندگان

«ایرنیا کرنیاک» سرپرست دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران می گوید: "کمیساریای عالی سازمان ملل همیشه همکاری و مشارکت بسیار خوبی با دولت ایران داشته است و بیش از 35 سال است که این همکاری دارد."

کرنیاک، روز سه شنبه در دیدار با «حمید ملانوری» سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در جنوب ایران با اشاره به اقدامات ارزنده دولت ایران برای کمک به پناهندگان تصریح کرد: دولت ایران برای حل موضوعات پناهندگان، سرمایه گذاری و هزینه های زیادی کرده است.

درچهار دهه گذشته برخی کشورهای همسایه ایران  دچار جنگ ها و بحران هایی شده اند که در پی آن، بخشی از جمعیت انها در قالب پناهنده وارد ایران شده است.وضعیت افغانستان مصداق یکی ازاین رخدادهای ناگواراست . 

آمارها نشان می دهند از هر ١١٣نفر، یک نفر آواره است وکودکان نیمی از این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

در حال حاضربیش از دو میلیون پناهنده افغان در ایران زندگی می کنند. طبق گزارش های رسمی سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران  با وجود مشکلات سعی کرده است خدمات ارزنده ای  به پناهجویان ارائه کند. این اقدامات و خدمات علاوه بر مواردی نظیر اسکان ؛ تحصیلات برای  کودکان تا تحصیلات دانشگاهی و ارائه خدمات بهداشتی و  آموزشی و درمانی  را دربر می‌گیرد.

محمود سروش، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های وزارت بهداشت، در باره حمایت‌های بهداشتی از پناهندگان می گوید : «در این زمینه قراردادهای سه‌جانبه‌ای با اداره اتباع و کمیساریای عالی سازمان ملل منعقد شده و هفت پایگاه بهداشتی و دو مرکز دیالیز برای پناهندگان راه‌اندازی شده است .»

ماده ٢٢ کنوانسیون  حمایت از پناهندگان بر استفاده از تعلیمات عمومی پناهندگان اشاره دارد. مطابق گزارش های منتشره درحال حاضر، نزدیک به چهارصد هزار  نفر از فرزندان لازم‌التعلیم پناهنده‌ها در ٢٦‌هزار مدرسه آموزش‌و‌پرورش در ایران درس می‌خوانند.

«ساوالا شیمم» مدیر امور برنامه‌ریزی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در همین خصوص با اشاره به فرمان حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر پوشش تحصیلی اتباع خارجی در ایران می گوید :

"این نگاه انسان‌دوستانه در جمهوری اسلامی ایران ارزش بالایی در میان مردم جهان دارد."

به گفته مقام های سازمان در امور پناهندگان ؛ زمانی که پناهندگان افغان  به ایران آمدند، نرخ باسوادی در میان آنها شش درصد بود، ولی امروز به 60 درصد رسیده است. 

این پیشرفت  ها و آرامش پناهندگان در نتیجه  ارایه خدمات و کمک های بی دریغ جمهوری  اسلامی ایران بدست آمده است .این حمایت ها در حالی استمرار یافته است که امریکا و برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر با اعمال انواع  تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ؛ ایران را در شرایط سختی قرار دادند .جمهوری اسلامی ایران اما تلاش کرده است درکنار پناهندگان همواره میزبانی با سخاوت باشد. 

پناهندگان در جهان با کوله باری از سختی ها  وتحمل خطرهای فراوان راهی کشورهای دیگر می شوند به امید آنکه روزی بتوانند به سرزمین خود باز گردند  . بی تردید ،درد و رنج و اوارگی پناهدگان  جز با بازگشت ثبات و امنیت به کشورشان پایان نخواهد یافت.