انتخاب دوباره اردوغان به سمت ریاست جمهوری ترکیه 
(last modified Mon, 25 Jun 2018 07:49:38 GMT )
سرطان 04, 1397 12:19 Asia/Kabul
  • انتخاب دوباره اردوغان به سمت ریاست جمهوری ترکیه 

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری 64 ساله ترکیه بار دیگر با اکثریت آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید.

"سعدی گوون"  رییس شورای عالی انتخابات ترکیه (YSK) به طور رسمی رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهوری این کشور را برنده انتخابات ریاست‌ جمهوری اعلام کرد

"سعدی گوون" گفت : بر اساس شمارش 97.7 درصد آرا ، اردوغان اکثریت آرا را از آن خود کرده است 

با وجود آن که ، مردم ترکیه از سیاست های اشتباه و برنامه های اقتصادی دولت اردوغان به تنگ آمده اند ، نارضایتی از افزایش بیکاری تشدید شده و درآمدهای سرشار حاصل ازرانت به جای تولید و جاذبه های ترکیه برای گردشگران و سرمایه گذاران خارجی از دست رفته است ، انتخاب دوباره آقای اردوغان به سمت ریاست جمهوری ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است . به هر حال ، باید گفت: برغم فراز و نشیب های فراوان تا پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی ، ترکیه یکی از مهمترین روزهای تاریخ خود را پشت سرگذاشته استه است. شکی نیست که ، انتخابات زودهنگام 3 سرطان - که 18 ماه زودتر از تاریخ اصلی انتخابات برگزار شده است - نقطه عطفی در تاریخ ترکیه تلقی خواهد بود.

بویژه که ، اجرای برخی از قوانین تغییر یافته و اصلاح شده قانون اساسی ترکیه، این کشور را در شرایط بی سابقه ای قرار خواهد داد. در واقع، با پایان انتخابات ریاست جمهوری ، ترکیه به طور رسمی از نظام پارلمانی خارج و وارد نظام ریاستی شده است و با توجه به اصلاحات قانونی، بیشتر اعضای نهادهای کلیدی کشور از جمله قوۀ قضاییه و دادگاه قانون اساسی و نهادهای مشابه از سوی رئیس جمهوری انتخاب خواهند شد . این امر به آقای اردوغان فرصتی دیگری خواهد داد تا با یکدست کردن نهادهای اصلی و اساسی ترکیه ، خواسته ها و اهداف خود را در این کشور اجرایی کند . جدا از نگرانی های داخلی و نگاه احراب موافق و مخالف به عملکرد آقای اردوغان طی سال های آینده ،  به نظر می رسد برخی از همپیمانان ترکیه در غرب بویژه آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- به شدت نگران اختلاف های آینده با این کشور فعال در خاورمیانه هستند . در همین زمینه،خانم "الیزابت تئومان" Elizabeth Teoman)) در مقاله ای در پایگاه اینترنتی "فاکس نیوز" نوشت: 

"درنتیجه اصلاحات جدید قانون اساسی ، اردوغان آماده خواهد بود تا به زیان دیگر بازیگران منطقه ای، با شدت بیشتر برای گسترش حضور در منطقه ، جامه عمل بپوشاند و حداقل تا سال 2028 میلادی در راس قدرت باقی بماند . این امر در شراکت ترکیه با آمریکا و ناتو ، اختلاف بوجود خواهد آورد" . 

در حقیقت ، قانون اساسی جدید ترکیه اختیارات بیشتری به شخص رئیس جمهوری خواهد داد . به همین دلیل ، دولت های غربی که طی چند سال گذشته با ترکیه به تضاد منافع برخورده اند ، نگران روابط آینده و همچنین وضعیت حضور در منطقه خواهند بود.

در مجموع، باید گفت: با انتخاب دوباره آقای اردوغان دو وضعیت کلی قابل تصور است. نخست این که ، غرب مجبور با دادن امتیازهای متعدد به آقای اردوغان شود و یا این که ، اختلاف های ترکیه با غرب بیش از پیش تشدید شود.