سرطان 05, 1397 08:41 Asia/Kabul
  •  هشدار درباره دخالت آمریکا در انتخابات پارلمانی پاکستان

رییس حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم پاکستان درباره دخالت آمریکا در انتخابات پارلمانی آن کشور، هشدار داد.

«چوهدری شجاعت حسین» رییس حزب مسلم لیگ قائد اعظم پاکستان با اشاره به دخالت مستقیم آمریکا در انتخابات پارلمانی آن کشور در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد، قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا درصدند به بهانه دخالت ارتش پاکستان در انتخابات پارلمان آتی، نظر خود را در این انتخابات اعمال کنند.

چوهدری شجاعت حسین افزود، در سال 2008 آمریکا به بهانه دخالت ارتش پاکستان در انتخابات اعلام کرد، اگر حزبی غیر از حزب مردم پیروز شود نتیجه انتخابات را قبول نخواهد کرد و هم اکنون نیز درتلاش است تا شرایطی مشابه رقم بزند.

رییس حزب مسلم لیگ قائد اعظم گفت،«ناصر الملک» نخست وزیر دولت موقت پاکستان باید در مقابل آمریکا موضعی صریح و قاطعانه اتخاذ کند تا کاخ سفید نتواند در انتخابات پاکستان دخالت کند.

شجاعت حسین افزود، رفتار آمریکایها در قبال اسلام آباد اثبات می‌کند که آنها قصد دخالت در انتخابات پاکستان را دارند و مقامات پاکستان باید در این خصوص هوشیار باشند.

هشداررئیس حزب مسلم لیگ قائد اعظم   درپاکستان درباره دخالت آمریکا در انتخابات پیش روی پارلمانی آن کشور که در 31 سرطان برگزار خواهد شد،نشانه ای از نگرانی برخی گروه های سیاسی پاکستان ازدخالت واشنگتن دراین انتخابات است.

رویکردهای مداخله جویانه کاخ سفید درامور داخلی دیگر کشورها به ویژه در امور سیاسی با هدف فراهم کردن زمینه به قدرت رسیدن گروه های همسو با سیاست های منطقه ای و بین المللی آمریکا،دارای نمونه های بیشماری است که شجاعت حسین درتببین موضع خود به سیاست این کشور در قبال انتخابات پارلمانی سال 2008 پاکستان اشاره کرده است.

«داو لوین»،کارشناس نهاد سیاست و راهبرد در دانشگاه کارنگی ملون درباره موضوع دخالت آمریکا  در انتخابات دیگر کشورها می گوید،آمریکا از سال 1946 تاکنون در 81 انتخابات در 47 کشور دنیا دخالت کرده است که دو سوم از موارد دخالت این کشور در انتخابات دیگر کشورها پنهانی و یک سوم از این موارد هم آشکارا بوده است. 

دولت آمریکا در سال 2008 به بهانه حضور ژنرال مشرف در جایگاه  رئیس جمهوری پاکستان،ازحزب مردم به عنوان گروه رقیب دولت این کشورحمایت کرد که به گفته شجاعت حسین کاخ سفید  تهدید کرده بود چنانچه حزب مردم پیروز انتخابات اعلام نشود،نتیجه انتخابات  را نمی پذیرد،زیرا در این دوره تنش اسلام آباد و واشنگتن که قدرت سیاسی دستکم در نهاد ریاست جمهوری در اختیار نظامیان قرار داشت به اوج رسیده بود.

این درحالی بود که آمریکا در انتخابات قبلی(2002)با وجود حضورهمزمان ژنرال مشرف در سمت ریاست جمهموری و فرماندهی ارتش پاکستان که قدرت سیاسی را با کودتایی در سال 1999 بدست آورده بود، در اختیار بودن قدرت در دست نظامیان و برگزاری انتخابات توسط آنان را خلاف دموکراسی ندانسته بود.         

درشرایطی رئیس حزب مسلم لیگ شاخه قائد اعظم درباره بهانه تراشی احتمالی آمریکا درخصوص دخالت ارتش پاکستان درانتخابات پارلمانی هشدار داده است که ارتش پاکستان با درخواست دولت و کمیسیون مرکزی انتخابات وهمچنین با نظر مثبت گروه های سیاسی و دیوان عالی این کشور،با هدف تقویت نظارت و تامین سلامت انتخابات،دراین زمینه مسئولیت پذیرفته است.

البته نگرانی درباره دخالت آمریکا در امور انتخابات در منطقه تنها محدود به پاکستان نیست و در افغانستان هم در خصوص انتخابات آتی پارلمانی و شوراهای ولایتی که در میزان 1397 برگزار می شود، نگرانی های بسیاری از مداخله کاخ سفید و حمایت از گروه های همسو و تضعیف نقش آرا مردم در مشارکت سیاسی وجود دارد.  

کلیدواژه