سرطان 13, 1397 18:25 Asia/Kabul
  • متهم شدن سفارت آمریکا درکابل به انتقال سلاح های غیر قانونی

فرمانده امنیتی شهر کابل پایتخت افغانستان از ارتباط سفارت آمریکا درآن کشور با سلاح های توقیف شده در کابل،خبر داد .

«محمد داود رامین » فرمانده امنیتی شهر کابل گفت،صاحب سلاحهای غیر قانونی کشف و ضبط شده در این شهر از طریق سفارت آمریکا به فرماندهی امنیتی کابل مراجعه کرده است .

نیروهای امنیتی افغانستان اخیرا  چند کانتینر سلاح غیر قانونی را در مناطق مختلف  شهر کابل کشف و ضبط کردند که به مقصد نامعلومی انتقال داده می شد.

مسئولان یک شرکت خارجی از طریق سفارت آمریکا به فرماندهی امنیتی کابل برای تحویل این سلاح های غیر قانونی مراجعه کرده اند.این گزارش به نام این شرکت خارجی اشاره  ای نکرده است .

پیشتر نیز منابع خبری و افغان از تجهیز تروریستها به سلاح های پیشرفته از طرف آمریکا خبر داده بودند.

کشف چندین کانتینر حامل سلاح های غیر قانونی توسط پلیس پایتخت افغانستان که سفارت آمریکا در کابل به ارتباط با آن متهم شده است،نمونه دیگری از اقدامات مخرب کاخ سفید در افغانستان است.

چندی پیش هم گزارش هایی منتشر شد که نشان می داد بالگردهای آمریکایی در انتقال داعش به داخل افغانستان دخالت دارند.

 «ضمیر کابلوف»نماینده ویژه روسیه درامور افغانستان با ابراز نگرانی ازانتقال  گروه تکفیری داعش  از طریق بالگردهای ناشناس گفته بود،نمایندگان پارلمان این کشور بالگردهای ناشناس حامی داعش در این کشوررا متعلق به آمریکا می‌دانند.وی همچنین خواستار تحقیقات سازمان ملل دراین خصوص شده بود.

البته اقدامات مخرب آمریکا در افغانستان تنها محدود به این اقدامات نیست و در سال های گذشته فعالیت های ضد امنیتی شرکت امنیتی بلک واتر ابعاد بسیار نگران کننده ای داشت.

شرکت امنیتی آمریکایی - صهیونیستی «بلک واتر» دردوره "حامد کرزی "رییس جمهور سابق افغانستان به تشکیل زندان های خصوصی وهمچنین فروش سلاح در این کشور، متهم شد.

بلک واتردرعراق وافغانستان به بهانه ارائه خدمات امنیتی خصوصی مرتکب جنایات متعددی از جمله کشتارهای هدفمند و سازمان یافته شهروندان این دو کشورشد که نهایتا در اثر فشارهای داخلی مجبور به خروج از افغانستان و عراق شد.

شرکت بلک واتر حتی درپیشنهادی تامل برانگیز و درچارچوب خصوصی کردن جنگ در افغانستان،جایگزینی 5500 نیروی وابسته به این شرکت را  با نظامیان آمریکایی  در افغانستان مطرح کرد که با واکنش های تند مقامات کابل مواجه شد.

"سین مک فیت"، نویسنده کتابی درباره صنعت امنیت خصوصی دراین باره گفت، پیشنهاد" شرکت بلک واتر " بسیار خطرناک و احمقانه است  و روند جنگ در افغانستان را غیر قابل پیش بینی می کند. 

 با توجه به سوابق ارتش آمریکا و شرکت های امنیتی این کشوردربه خطر انداختن امنیت و ثبات در افغانستان،توقیف چند کانتینر حامل سلاح های غیر قانونی که به سفارت آمریکا درکابل ارتباط دارد،بیش از گذشته ازسیاست خصمانه واشنگتن در قبال مردم افغانستان حکایت دارد.این دیدگاه وجود دارد که آمریکا در تلاش است با مدیریت آشوب در افغانستان،ادامه حضور خود در این کشوررا که  با انگیزه های منطقه ای انجام می شود،تداوم بخشد.

حمایت تسلیحاتی ازگروه های تروریستی در افغانستان توسط آمریکا از جمله ابزارهایی است که می تواند با تداوم جنگ در آن کشوراز سوی این گروه ها،کاخ سفید را در تحقق هدف خصمانه برای حضور بلند مدت در افغانستان کمک کند.       

     

 

 

کلیدواژه