همنوایی رژیم های سرکوبگر با آمریکا علیه ایران؛ ضرورت عبرت گرفتن از گذشته
(last modified Sat, 07 Jul 2018 05:24:35 GMT )
سرطان 16, 1397 09:54 Asia/Kabul
  • همنوایی رژیم های سرکوبگر با آمریکا علیه ایران؛ ضرورت عبرت گرفتن از گذشته

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در چند ماه اخیر رویکردهای تخاصمی با ایران را آشکارتر کرده  است. ترامپ اهداف خصمانه ای را در سطح منطقه ای و بین المللی با تحمیل تحریم های یکجانبه در حیطه های تجاری، بانکی، صادرات نفت و ائتلاف سازی های منطقه ای نظامی علیه ایران دنبال می کند. 

دراین روند؛ برخی رژیم های مرتجع عربی منطقه براین گمانند که با همنوایی درادعاسازی های امریکا علیه ایران  می توانند برای خود موقعیتی را دست و پا کنند.

درهمین راستا وزیر خارجه بحرین در اظهاراتی سخیف در جهت جلب رضایت عربستان  و آمریکا، ایران را به بی ثبات کردن منطقه متهم کرد.

«خالد بن احمد آل خلیفه» همچنین مدعی شد، تهران در حالی تهدید به قطع صادرات نفت منطقه در صورت تحریم صادرات نفت ایران کرده است که با مشکلات اقتصادی روبروست.

این اظهارات اشاره به سخنان اخیر «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی  در جمع ایرانیان مقیم سوئیس در واکنش به تهدیدات آمریکا در خصوص قطع کامل صادرات نفت ایران است که گفت : معنی اظهارات «دونالد ترامپ» در خصوص قطع صادرات نفت ایران یعنی این که نفت کل منطقه صادر نخواهد شد.

البته متحدان منطقه ای واشنگتن؛ همسویی و همنوایی با سیاست های ترامپ را یک فرصت می دانند. زیرا انها فقط با بحران سازی های فرا منطقه ای می توانند امید به بقای خود داشته باشند.

طرح ادعاهای تکراری و موهوم از جانب بحرین آنهم در شرایطی که این رژیم بعنوان پایگاه اصلی نظامی آمریکا در منطقه بخشی از پازل بی ثباتی در منطقه را تشکیل می دهد؛ چندان هم غیر منتظره نیست. تکرار ادعاهای واهی  و فرافکنی دراین زمینه،  اما مشکل رژیم بحرین را حل نخواهد کرد. 

بدیهی است که آمریکا برای رسیدن به اهداف خود از هر ابزاری استفاده می کند و همنوایی رژیم های جنایتکارو کودک کش هم برای ترامپ  مغتنم است.

شبکه خبری الجزیره درتحلیلی در این زمینه می نویسد: " در این فرایند کاخ سفید تنها نیست و سران رژیم صهیونیستی هم در کنار واشنگتن، از سه جبهه تلاش های ضدایرانی خود را دنبال می کنند. "

آنچه مسلم است؛ برآیند اقدامات آمریکا ایجاد تنش و درگیری در منطقه است. بنابر این؛ همنوایی با این سیاست، معنایش مشارکت در تنش سازی آمریکا در منطقه و ایجاد بی ثباتی است.

اصرار برادامه این سیاست از سوی آمریکا، اما تکرار یک اشتباه  تاریخی با تبعات سنگین برای منطقه و جهان است. دولت‌های آمریکا از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تا کنون با اشتباهاتِ محاسباتیِ پی در پیِ خود این جریان را به سوی خصومت ورزی آشکار با ملت ایران کشانده‌اند. در زمان جنگ تحمیلی این همسویی ها نشان داد که چگونه برخی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، قربانی سیاست های مداخله جویانه امریکا شدند.

تجربه نشان می دهد نفع انها در این است که اندکی واقع بین باشند و از گذشته درس بگیرند و خطاهای قبل را تکرار نکنند؛  چرا که نتیجه ای جز پشیمانی عاید شان نخواهد شد.

بدیهی است  که جمهوری اسلامی ایران  منافع و مصالح خود را در ایجاد امنیت ، صلح وثبات در منطقه می داند. ایران تا کنون با توجه به منافع خود و درجهت حفظ  ثبات وامنیت درمنطقه اقدامات متقابل انجام داده است و در آینده نیز بدون هیچ ملاحظه‌ای چنین خواهد کرد.

انتخاب‌های ایران بسیار گسترده است و در صورت ضرورت شامل پایان دادن به کلیه تعهدات مرتبط با برجام نیز خواهد شد.