روابط راهبردی ایران و روسیه خارج از تاثیرگذاری دیگران
(last modified 1397-04-21T12:15:59+00:00 )
سرطان 21, 1397 16:45 Asia/Kabul
  • روابط راهبردی ایران و روسیه خارج از تاثیرگذاری دیگران

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل به‌عنوان حامل پیام ویژه رهبری و رئیس جمهوری اسلامی اسلامی ایران به مدت دو ساعت با رئیس جمهوری روسیه دیدار و درباره ابعاد مختلف روابط دو کشور با «ولادیمیر پوتین» مذاکره کرد.

«علی‌اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل روز پنجشنبه پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه اظهار کرد: «این دیدار سازنده، روشن و صمیمانه بود و درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور رایزنی شد.»

جمهوری اسلامی ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور مستقل و مهم در معادلات منطقه‌ای، سطح جدیدی از روابط دوجانبه را در عرصه‌های مختلف تجربه می‌کنند. همکاری موثر ایران و روسیه در بحران سوریه که معادلات سیاسی و نظامی این کشور را به نفع نظام سوریه رقم زده است، تجربه موفقی از همکاری منطقه‌ای ایران و روسیه است که به نفع صلح و ثبات منطقه بوده است. امروز به سبب نوع نگاهی که رهبران ایران و روسیه به سطح همکاری‌های دو کشور دارند، مسیر برای تقویت بیش از پیش مناسبات دو کشور هموار است. سطح کنونی همکاری ایران و روسیه، از دو کشور «شریک و بازیگرانی قابل اعتماد» ساخته است و این نشانه خوبی برای چشم‌انداز مناسبات تهران و مسکو است. درهمین زمینه؛ «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران روز سه‌شنبه گفت: «جمهوری اسلامی ایران متحد ارزشمندی برای روسیه بوده و در سیاست خارجی مسکو همواره از جایگاه مهم و قابل توجهی برخوردار است.»

همکاری و مناسبات کنونی ایران و روسیه، نشان از دیدگاه مشترک سران دو کشور به مسائل منطقه‌ای و جهانی دارد. با توجه به همین دیدگاه، ایران و روسیه، با رویکردی منطقی و حساب‌شده، نقش تاثیرگذاری در تحولات سوریه دارند و امروز؛ معادلات سیاسی و نظامی در این کشور بحرانی به‌نفع جبهه‌مقاومت رقم می‌خورد. این موفقیت، رایزنی مستمر مسئولان عالی‌رتبه ایران و روسیه را می‌طلبد و دیدار روز پنجشنبه مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل با رئیس جمهوری روسیه درهمین چارچوب قابل ارزیابی است. «حسین امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین‌الملل درباره سفر ولایتی به مسکو گفت: «گفت وگوی صریح مسئولان ایران و روسیه در عالی‌ترین سطح و تبادل دیدگاه‌ها می‌تواند به نزدیک شدن دیدگاه‌های دو کشور، یافتن راهکارهای مناسب برای تقویت ثبات و امنیت منطقه و مقابله با سیاست‌های نادرست آمریکا و متحدانش کمک کند.»   

ایران و روسیه علاوه بر همکاری‌های منطقه‌ای، در مناسبات دوجانبه هم از روابط خوبی برخوردار هستند. همکاری هسته‌ای دو کشور که ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در حاشیه خلیج فارس، برآیند آن بوده، نماد همکاری راهبردی مسکو و تهران است. امروز روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف ازجمله نفت و گاز هم مورد توجه سران ایران و روسیه است. با توجه به تحولات پیش آمده پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، روسیه به‌عنوان شریکی قابل اعتماد برای ایران، نقش تاثیرگذاری در مناسبات اقتصادی دو کشور دارد. به گفته مسئولان روسیه، در چهار ماه نخست سال 2018، مبادلات تجاری تهران و مسکو 36 درصد رشد داشته است. این نشانه خوبی از همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه است. اکنون درپی خروج آمریکا از برجام و بازگشت‌پذیری تحریم‌ها، روسیه به‌عنوان طرف قابل اعتماد برای ایران، می‌تواند نیازهای اساسی جمهوری اسلامی ایران را در بخش نفت مرتفع کند. درهمین چارچوب؛ ولایتی پس از دیدار با پوتین، اظهار کرد: «روابط نفتی ایران و روسیه می‌تواند تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ارتقاء پیدا کند. روسیه آمادگی دارد تا این سقف در حوزه‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند که می‌تواند به‌خوبی جایگزین شرکت‌های غربی شود که ایران را ترک کردند.»

کلیدواژه