سرطان 23, 1397 14:21 Asia/Kabul

کنار گذاشتن برخی اقوام از ساختار قدرت در دستور کار اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان قرار دارد

عضو پارلمان افغانستان گفت: کنار گذاشتن برخی اقوام از ساختار قدرت در دستور کار اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان قرار دارد.

دکتر جعفر مهدوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: کنار گذاشتن برخی اقوام از جمله قوم هزاره از بخش های امنیتی مخصوصاً وزارت دفاع، وزارت داخله و امنیت ملی و نیز دستگیری افراد دارای پایگاه های مردمی از برنامه های آقای غنی برای تغییر در ساختار قدرت و نظام اداری است.

وی افزود: حلقه وابسته به آقای غنی حتی تلاش می کند که در بین پشتون ها هم طیف خاصی از آنان در سمت های کلیدی حضور داشته باشند.

این کارشناس سیاسی در رابطه با دیدار محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور غنی در آنکارا و درخواست آقای دوستم از حکومت برای پاسخ قناعت بخش به حرکت های مردمی و اقدام در مورد آزادی نظام الدین قیصاری فرمانده پلیس ولسوالی قیصار ولایت فاریاب عنوان کرد که این ملاقات غیر رسمی بوده ضمن اینکه آقای دانش در این زمینه صلاحیتی ندارد.

مهدوی تصریح کرد: آقای دانش برای شرکت در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر کرده بود و در آنجا با عبدالرشید دوستم معاون اول آقای غنی هم دیدار کرد، اما مساله تبعید دوستم از حیطه صلاحیت های آقای دانش و امثال وی خارج است و موضع وی هم تغییری در وضعیت آقای دوستم ایجاد نمی کند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان مساله آقای قیصاری و امثال آن هم فراتر از صلاحیت آقای دانش است که دارای صلاحیت اندکی در اداره آقای غنی می باشد و احتمالاً تصمیماتی مانند دستگیری آقای قیصاری در چارچوب یک برنامه کلان اتخاذ شده است.

این کارشناس سیاسی گفت: تا زمانی که حرکت های قدرتمندی که کلیت نظام را با خطر مواجه می کند راه اندازی نشود، حرکت های مدنی کوچک نمی تواند در اراده آقای غنی در خصوص سرکوب مخالفان و منتقدانش تغییری ایجاد کند، پیام های آقای دوستم یقیناً به آقای غنی رسیده اما تا زمانی که نظام با خطر سقوط مواجه نشود تغییری در اراده حلقه خاصی که در ریاست جمهوری حضور دارد، ایجاد نخواهد شد.

مهدوی اظهار کرد: آقای غنی هم در بحث مصالحه با طالبان و هم در بحث ایجاد اجماع ملی در داخل افغانستان صداقت لازم را ندارد و موفق هم نخواهد شد، و چند سال گذشته هم نشان داده که آقای غنی توجهی به مسایل و تقاضاهای مدنی، خواهش و مصالحه ندارد نیز ندارد و زبان معطوف به منافع و ارزش های ملی و رسوم مردم افغانستان تغییری در اراده اش ایجاد نمی کند.

وی اضافه کرد: این موضوع افغانستان را با مشکلات زیادی مواجه کرده، وحدت ملی نسبی که ایجاد شده بود در حال فروپاشی است، مخالفان مسلح رو به قویتر شدن هستند و حتی زمزمه های تجزیه طلبی هم شنیده می شود که نشان می دهد افغانستان در نتیجه سیاست های آقای غنی به سوی یک بحران تمام عیار در حرکت است.

 

کلیدواژه