تاکید رهبر معظم انقلاب بر توانایی های ایران برای عبور از مشکلات اقتصادی
(last modified Mon, 16 Jul 2018 04:15:25 GMT )
سرطان 25, 1397 08:45 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب بر توانایی های ایران برای عبور از مشکلات اقتصادی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صبح امروز (یکشنبه) در نشستی که با دعوت ایشان از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، برتوانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی تاکید کردند .

رهبر معظم انقلاب در این نشست ، با مقتدرانه توصیف کردن مواضع رئیس‌جمهور در سفر به اروپا افزودند: نشان دادن اقتدار در مقابل بیگانگان بویژه امریکایی‌ها امری لازم است و این کار باید بهنگام، صریح و قاطع انجام شود.ایشان باردیگر خاطر نشان کردند : طرف‌های اروپایی نیز موظفند تضمین‌های لازم را در خصوص برجام بدهند اما نباید اقتصاد کشور به این موضوع گره زده و معطل آن شود.

باید با متخلفان در هر سطحی که هستند برخورد شود.

 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برجام ، تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران در دوران پسا برجام را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهورآمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت .

ترامپ در اقدامی از پیش طراحی شده ، 8 می  به طور یکجانبه فرمان خروج امریکا  از برجام و  بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران  را امضا کرد. این اقدام از سوی محافل سیاسی و اقتصادی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت .

خبرگزاری بلومبرگ، در این باره در گزارشی نوشت : دولت آمریکا به دنبال اعمال «فشار اقتصادی بی‌سابقه» علیه  ایران است.

اتحادیه اروپا اما تاکید کرده است که مقابل این تحریم ها ایستادگی خواهد کرد و با همین انگیزه یک بسته پیشنهادی اقتصادی از سوی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام  به ایران ارائه شده است ؛این اقدام اما نتوانست ایران را متقاعد سازد . رییس جمهوری ایران  در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت؛انتظار ایران از بروکسل «ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی» است.

انچه مسلم است درشرایط کنونی دو تهدید جدی متوجه اقتصاد ایران شده است . تهدید نخست اهداف پلیدی است که امریکا و دشمنان نظام در قالب تحریم و جنگ اقتصادی و فشار روانی بر ملت ایران دنبال می کنند. هر چند که این سناریو برای ایران تازگی ندارد اما نباید از کنار این جریان  به سادگی گذشت و باید بطور جدی مهیای مقابله با این توطئه بود .

«باربارا اسلاوین»، از اعضای اندیشکده شورای آتلانتیک، می گوید : جریان لابی قدرتمندی علیه ایران بکار افتاده است  . یکی از این فشارها، اعمال تحریم‌ها است. وی این جریان را «کارزار فشار حداکثری علیه حکومت ایران و مردم این کشور» توصیف می‌کند.

اما تهدید دوم ضعف ها و کاستی های درونی است  که در بیانات  امروز رهبر معظم انقلاب به صراحت بدان ها اشاره شد . ایشان در همین زمینه  به نمونه‌هایی از تخلفات برخی دستگاهها و افراد در مسائل اخیر سکه و ارز اشاره و تأکید کردند: باید با متخلفان در هر سطحی که هستند برخورد شود.

بی تردید ایران دارای ظرفیت های بزرگی است و ازاین ظرفیت ها می توان در چارچوب  دیپلماسی و ارتباطات خارجی بهره گرفت . اما  راه عبور از مشکلات توجه به همه ابعاد مسایل اقتصادی است.به همین دلیل صرف تمرکز بر مولفه های بیرونی فشار بر اقتصاد ایران، یعنی بحث تحریم ها و چالش برجام  به تنهایی نمی تواند راه حل مشکلات اقتصادی باشد .