برگزاری انتخابات حساس پارلمانی در پاکستان
(last modified Wed, 25 Jul 2018 13:51:44 GMT )
اسد 03, 1397 18:21 Asia/Kabul
  • برگزاری انتخابات حساس پارلمانی در پاکستان

انتخابات حساس پارلمانی پاکستان ازساعت هشت صبح روز چهارشنبه در سراسر این کشور آغاز شد و قرار است رای گیری تا سال 20 به وقت محلی ادامه داشته باشد.

در این  دوره از انتخابات بیش از 100 میلیون نفر از واجدان شرایط رای در پاکستان، نمایندگان خود در مجالس ملی و پارلمان های ایالتی را انتخاب می کنند.  

درمجموع 12 هزار و 570 نامزد انتخاباتی برای کسب 849 کرسی مجالس ملی و ایالتی پاکستان رقابت می کنند. 

 انتخابات در پاکستان برای مشخص شدن ترکیب جدید مجالس ملی و پارلمان های ایالتی در این کشور به دلایل مختلف ازحساسیت های قابل توجهی در مقایسه با دوره های پیشین برخورداراست.

به دلیل همین حساسیت،دراین انتخابات به ارتش پاکستان نقش و مسئولیت بیشتری برای تامین امنیت و نظارت برروند برگزاری انتخابات سپرده شده بود.

 واگذاری مسئولیت تامین امنیت انتخابات پاکستان به ارتش این کشورکه دارای جنبه های نظارتی هم بود ،علاوه بر ملاحظات خاص سیاسی و امنیتی،به تجربه انتخابات قبلی پاکستان هم ارتباط داشت که البته نقش آفرینی ارتش دراین انتخابات با نظر مثبت گروه های سیاسی انجام شد.

اگرچه تامین امنیت انتخابات،مهیا کردن زیرساختی مهم برای مشارکت سیاسی گسترده و  بدون دغدغه شهروندان پاکستانی درانتخابات محسوب می شود،اما حساسیت ها تنها محدود به شرایط امنیتی نبود.

محور اصلی حساسیت و اهمیت این دوره از انتخابات مربوط به موقعیت و شرایط خاص  احزاب سرشناس پاکستان شامل احزاب مسلم لیگ نواز،مردم و تحریک انصاف است.

حزب مسلم لیگ نواز به دلیل شرایط برخی اعضای ارشد و تاثیر گذار خود به خصوص محمد نواز شریف موقعیت شکننده ای در رقابت با دیگر گروه های سیاسی در این انتخابات پیدا کرد.

 بازداشت محمد نواز شریف پس از بازگشت وی به پاکستان برای گذراندن حکم حبس ده ساله خود پس ازبرکناری از سمت نخست وزیری در سال گذشته و محرومیت دائمی از فعالیت های سیاسی ،نقطه عطفی در این انتخابات و شرایط متزلزل حزب مسلم لیگ نوازبود.

 متهم ومحکوم شدن برخی دیگر از اعضای حزب نواز شریف به فساد مالی هم موجب تضعیف بیشتر این حزب در بین مردم پاکستان شد.بر همین اساس حزب مسلم لیگ نواز امید دارد بتواند  دستکم در انتخابات ایالت پنجاب که پایگاه اصلی این حزب است،بتواند از رقبا پیشی بگیرد.

حزب مردم هم پس از شکست در انتخابات سال 2013 نتوانست در پنج سال گذشته به گونه ای فعالیت کند که در کانون توجه ها باشد.بی تجربگی در راس هرم تصمیم گیری این حزب علت اصلی موقعیت انفعالی این گروه سیاسی در پنج سال اخیر بود.در چنین شرایطی نقطه اتکا و امید این حزب همانند حزب مسلم لیگ نوازبیشتر به آرای هواداران خود درپایگاه اصلی این حزب درایالت سند است.

سومین حزبی که دراین دوره از انتخابات در فهرست سه گروه سیاسی معروف و مورد توجه قرار گرفت،حزب تحریک انصاف بود که در جایگاه اپوزیسیون حزب حاکم مسلم لیگ نواز در پنج سال گذشته توانست به دلیل کارکردهای مختلف از جمله درمخالفت های موثر با سیاست های حزب حاکم در کانون توجه رسانه ها و به تبع مردم پاکستان قرار بگیرد.

حزب تحریک انصاف به رهبری عمران اما برخلاف دوحزب مردم و مسلم لیگ نواز به اندازه مرکز فعالیت های خود درایالت خیبرپختونخواه به سایر ایالت به خصوص در سند و پنجاب هم  امید بسیاری برای کسب آرا بیشتر را دارد.   

این دوره از انتخابات پاکستان،می تواند تجربه جدیدی از ورود جریان سوم به قدرت اجرایی باشد،در حالی که در دوره های گذشته قدرت بین احزاب مسلم لیگ(قائد اعظم و شاخه نواز) و موتلفین یا حزب مردم جابجا شده است.