اسد 08, 1397 18:18 Asia/Kabul
  •  دعوت از عمران خان برای سفر به کابل

 رئیس جمهوری افغانستان از عمران خان رهبر حزب پیروز "تحریک انصاف" در انتخابات اخیر پارلمانی پاکستان برای سفر به کابل دعوت کرد.  

محمد اشرف غنی در گفت وگوی  تلفنی با عمران خان ، پیروزی حزب وی درانتخابات پارلمانی پاکستان را تبریک گفت و از وی  برای سفر به کابل، دعوت کرد.

رهبرحزب تحریک انصاف پاکستان روز پنج شنبه درنخستین نشست  خبری پس ازبدست آوردن  115 کرسی پارلمان این کشورگفت،این حزب خواهان روابط بهتر با افغانستان است و به تلاش‌هایش برای برقراری صلح در این کشور ادامه می‌دهد.

عمران خان افزود ، امنیت پاکستان  در گرو امنیت افغانستان است و زمانیکه این کشور از آرامش برخوردار باشد ، پاکستان نیزاز این امر مستثنی  نخواهد بود.وی گفت،افغانستان تنها کشوری است که درمبارزه با تروریسم بیش از همه آسیب دیده است.

گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری افغانستان با عمران خان پس از پیروزی حزب وی در انتخابات پارلمانی پاکستان و دعوت از وی برای سفر به کابل،از اراده دولت افغانستان برای شروع دوره جدیدی از همکاری ها با اسلام آباد حکایت دارد.

سخنان رهبر حزب تحریک انصاف درباره لزوم برقراری روابط دوستانه بین پاکستان و افغانستان و تاکید بر اینکه این کشور بیش از همه در مبارزه با افراط گرایی زیان دیده است، مقامات کابل را به برقراری مناسبات جدیدی با اسلام آباد بر مبنای اعتماد سازی و همکاری متقابل امیدوار کرده است.

موضعگیری عمران خان در اولین نشست خبری خود بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی پاکستان و توجه جدی وی به مسئله افغانستان و مسئولیت های اسلام آباد در کمک به این کشور برای مقابله با افراط گرایی و برقراری ثبات و آرامش،حاکی از جایگاه مهم  و منحصربه فرد افغانستان در سیاست خارجی این کشور است که چنین رویکردی با استقبال افغان ها روبرو شده است. 

رئیس جمهوری افغانستان درصدد برآمد با دعوت رهبر حزب پیروز تحریک انصاف در انتخابات پارلمانی پاکستان برای سفر به کابل،زمینه همگرایی و همکاری بیشتر دو کشور برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان را بررسی کند.

اشرف غنی تلاش کرد با دعوت از عمران خان برای سفر به افغانستان،باردیگر انتظارات کابل از پاکستان برای کمک به ایجاد صلح دائمی در آن کشور را برای وی تشریح کند.

ازنظردولت افغانستان،پاکستان نقش مهمی در موفقیت یا ناکامی برنامه کابل در مبارزه یا مذاکره با طالبان به عنوان اصلی ترین گروه مسلح مخالف دولت کابل دارد و تا زمانی که اسلام آباد با سیاست های افغانستان همراهی نکند،برقراری صلح در این کشور امکان پذیر نخواهد بود.

«صدیق چکری» کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان در اینباره گفت: «اختلافات استراتژیکی بین افغانستان و پاکستان وجود دارد که مهمترین آنها خط فرضی دیورند است؛ تا وقتی که از طرف افغانستان مطابق میل پاکستان دراین مورد تصمیم گرفته نشود پاکستان هیچ وقت نمی خواهد که تنش و تشنج در افغانستان کم شود. مساله بعد نگرانی پاکستان از نفوذ هند در افغانستان است.»

البته این دیدگاه وجود دارد که بیش ازدولت،ارتش پاکستان در تحولات افغانستان نقش دارد وباید این نهاد در برنامه های خود در قبال این کشور بازنگری کند.

«حشمت غنی احمدزی» کارشناس مسائل سیاسی درباره روند صلح افغانستان گفته است: صلح در افغانستان در گرو رویکرد ارتش پاکستان است و تا زمانی که نهادهای نظامی و استخباراتی این کشور تمایلی نداشته باشند، جنگ افغانستان نیز متوقف نخواهد شد.

در این شرایط شاید مهترین انتظار دولت افغانستان از عمران خان که قرار است ترکیب جدیدی از تصمیم گیرندگان عرصه سیاسی را البته با ائتلاف برخی  احزاب معرفی کند،بتواند ارتش پاکستان را هم برای تحقق وعده خود در قبال افغانستان با خود همراه کند.