سیاست سه گانه امریکا در قبال طالبان در افغانستان
(last modified 1397-05-16T13:23:04+00:00 )
اسد 16, 1397 17:53 Asia/Kabul

امریکا در راستای اهداف خود سیاست نابودی بخشی از طالبان، پیوستن بخشی از آنان به دولت و پیوستن بخشی دیگر به داعش را همزمان در پیش گرفته است

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا در راستای اهداف خود سیاست نابودی بخشی از طالبان، پیوستن بخشی از آنان به دولت و پیوستن بخشی دیگر به داعش را همزمان در پیش گرفته است.

حبیب الرحمن اسلام پناه در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: سیاست امریکا در قبال طالبان در افغانستان تا حدی مشخص است، امریکا می خواهد بخشی از طالبان را وارد مذاکره صلح کند تا جذب حکومت افغانستان شوند که روش های آن متفاوت است و هم می تواند از حکومت افغانستان در این راستا استفاده کند و هم از کشورهای منطقه.

وی افزود: زمانی که سران حکومت وحدت ملی افغانستان اظهاراتی مطرح می کنند مبنی بر اینکه مذاکرات صلح باید بین الافغانی و در انحصار افغان ها باشد ممکن است زیاد مورد توجه امریکا قرار نگیرد.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها همچنان به دنبال آن هستند که بخشی از طالبان یعنی آن هایی که تسلیم خواسته های امریکا نیستند را از بین ببرند و در حال حاضر هم چنین می کنند و از سوی دیگر در نظر دارند که بخشی از طالبان را هم با گروه داعش نزدیک کنند تا به این گروه بپیوندند و در هر سه حالت منافع خود را دنبال می کنند.

اسلام پناه عنوان کرد: به نظر می رسد برخی اظهارات سران حکومت وحدت ملی در خصوص مساله مذاکره با طالبان هم در راستای سیاست های امریکا خواهد بود.

این کارشناس افغان اظهار کرد: در صورتی که نیروهای امریکایی در افغانستان باقی بمانند می توانند برای کشورهای منطقه یک تهدید بالقوه باشند و از طرف دیگر اگر امریکایی ها بتوانند طالبان را در حکومت افغانستان دخیل کنند می توانند از آن ها استفاده نمایند و به نوعی نشان دهند که در افغانستان به موفقیت دست یافته اند.

وی یادآور شد حتی اگر امریکا در ظاهر طالبان را در افغانستان از بین ببرد بقایای این گروه باقی خواهد ماند و در صورتی که شرایط به همین شکل پیش برود بحران افغانستان ادامه خواهد داشت.

اسلام پناه در رابطه با فعالیت گروه داعش در افغانستان و جنگ طالبان با داعش هم گفت: امریکا در نظر داشت که داعش را در شمال افغانستان تقویت کند اما موفق نشد با وجود این هنوز این سیاست خود را ادامه می دهد، داعش هم در شمال افغانستان در حال سرباز گیری است و امریکا نیز در نظر دارد که بخشی از طالبان بویژه در شمال به داعش بپیوندند.

وی اضافه کرد: زمانی هم که مقامات امریکایی از گروه داعش و یا جنگ طالبان با داعش سخن می گویند به نوعی آماده سازی افکار عمومی برای حضور داعش است و مشروعیت بخشی به این حضور در راستای اهداف خودشان است.

 

کلیدواژه