پاسخ  ظریف به ادعای ترامپ در باره حمایت از صلح جهانی 
(last modified Wed, 08 Aug 2018 07:12:03 GMT )
اسد 17, 1397 11:42 Asia/Kabul
  • پاسخ  ظریف به ادعای ترامپ در باره حمایت از صلح جهانی 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 8 می رسما از برجام خارج شد و از روز سه شنبه 7اوت تحریم های یکجانبه علیه ایران را به اجرا گذاشت .

ترامپ اکنون با فشار بر دیگر کشورها برای تبعیت از تحریم های غیر قانونی و یکجانبه امریکا  مدعی است که هدف او از این اقدام، برقراری «صلح جهانی» است .

ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پیام توئیتری ترامپ درباره تحریم ایران برای تحقق صلح جهانی، نوشت : این اولین باری نیست که یک جنگ‌طلب ادعا می‌کند که برای «صلح جهانی»‌ جنگ راه می‌اندازد.

افکار عمومی در جهان یقینا فراموش نکرده که  امریکا با همین ادعای صلح دوستی وارد جنگ ویتنام شد،اما سرافکنده و شکست خورده از جنگ بازگشت . امریکا با همین ادعا  هیروشیما و ناکازاکی  ژاپن را بمباران اتمی کرد و با همین ادعا صدام را به آغاز جنگ با ایران تشویق و حمایت کرد .امریکا در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با هدف حمایت از متجاوز اما زیر پوشش کمک به صلح ، هواپیمای مسافربری ایران را با 290 سرنشین با  شلیک دو فروند موشک از ناو وینسنس بر فراز آبهای ایران در خلیج فارس سرنگون کرد. امریکا همچنین در زمان جنگ تحمیلی  سلاح ها ی شیمیایی را  در اختیار عراق قرار داد که در  در سردشت و حلبچه بطور وسیعی استفاده شد  . امریکا  اکنون نیز از حملات عربستان به یمن و  از جنایات  اسرائیل علیه ملت مظلوم فلسطین حمایت می کند و بازهم مدعی است که برای صلح و امنیت در جهان تلاش می کند .

امروز اما نگاه جهانی به امریکا و سیاست های ترامپ  توام با ابراز انزجار و نگرانی است . روزنامه سوئیسی "نویه زوریخه سایتونگ" بازی ترامپ در قبال تهران را خطرناک ارزیابی کرده و می نویسد ؛ عواقب این گونه سیاست‌ها برای منطقه غیر قابل پیش‌بینی است.

این روزنامه  با تاکید بر اینکه  نباید توهم ما را بردارد ،می افزاید : این شلیک می‌تواند به عقب برگشته و نتیجه عکس دهد.

ترامپ در حالی  از تلاش برای صلح و امنیت سخن می گوید که "جان بولتون"، مشاور امنیت ملی وی  در مارس سال 2015 در نیویورک تایمز درخواست  بمباران ایران را کرده بود. حالا ایالات متحده می خواهد شرایطی را ایجاد کند که ایران از تجارت آزاد با جهان محروم شود و نتواند به دلار آمریکا دسترسی داشته باشد و یا با طلا و فلزات گرانبها تجارت کند.

90 روز بعد هم در ماه نوامبر قرار است  تحریم های دیگری علیه ایران اعمال می شود که به تصور امریکا بتواند واردات نفتی دیگر کشورها از ایران به صفر کاهش  یابد. هم زمان آمریکا می خواهد پرداختهای بین المللی به ایران را نیز متوقف کند.

اکنون بسیاری از صاحبنظران سیاسی  به رفتار ترامپ با  ایران انتقاد وارد می کنند. پروفسور "ریچارد نفیو" از دانشگاه کلمبیا در نیویورک اقدامات تحریمی جدید آمریکا علیه ایران را بی معنی ارزیابی کرده است. وی در این باره گفته است که ایران به برجام پایبند است. این اصلا به نفع آمریکا نیست که این توافق را با تحریم ها تضعیف کند.

صریحترین و گویاترین تفسیر ازسخنان و ادعای ترامپ همان واقعیتی است که ظریف وزیر امور خارجه ایران  در توییت مورد اشاره قرار داد و بیان اینکه جهان از دست یکجانبه‌ گرایی آمریکا خسته و درمانده شده است ؛ نوشت : به یاد آورید، روابط بین‌الملل مسابقه زیبایی با کلیشه‌های خسته‌کننده درباره تمایل به صلح جهانی نیست.