بیستمین "راهپیمایی بازگشت "در سایه سرکوب شدید صهیونیست ها
(last modified 1397-05-20T07:21:15+00:00 )
اسد 20, 1397 11:51 Asia/Kabul
  • بیستمین

بیستمین "راهپیمایی بازگشت " در مرزهای غزه  عصر روز جمعه تحت عنوان «غزه، آزادی و زندگی» با مشارکت گسترده فلسطینی ها علیرغم سرکوبگری های رژیم صهیونیستی برگزار شد.

ادامه این راهپیمایی ها بر دفاع از حقوق ملت فلسطین جهت بازگشت آنها به سرزمین های خود و رفع کامل محاصره ظالمانه غزه و مخالفت با "توافق قرن" تاکید دارد. حضور گسترده مردم غزه در بیستمین راهپیمایی بازگشت بیانگر اقتدارو عزم آنها در راستای نیل به آزادی با وجود همه تجاوزگری های رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر است. راهپیمایی های بازگشت که از30 مارس گذشته برگزار شده به عنوان حلقه‌ای از زنجیره طولانی مبارزات ملت فلسطین محسوب می شود. مقاومت مردمی فلسطینی‌ها طی ۷۰ سال گذشته نمادهای  مختلفی داشته است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به اعتصاب گسترده ۱۷۸ روزه در سال ۱۹۳۶ اشاره کرد که از جمله بزرگترین اعتصاب های ملی در طول تاریخ بوده است. این اعتصاب برای توقف مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های فلسطین انجام شد که افکارعمومی را در جریان توطئه صهیونیست ها و دولتهای غربی بویژه انگلیس جهت تغییربافت جمعیتی فلسطین به نفع صهیونیست ها قرار داد. یکی دیگر از نمادهای مقاومت مردمی ضد اشغالگری رژیم صهیونیستی، مراسم موسوم به روز زمین است که همه ساله با تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌های گسترده ضد صهیونیستی همراه است. انتفاضه های مختلف فلسطین از دیگر نمادهای مبارزه ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی است و در این چارچوب آنچه که امروز بیش از پیش خود را در روند مبارزات ضد صهیونیستی نشان می‌دهد، راهپیمایی‌های بازگشت است. ایده راهپیمایی‌های بازگشت با ابتکار جوانان و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه آغاز شد. این ایده مرتبط با هفتادمین سالروز نکبت یعنی اشغال سرزمین فلسطین و تاسیس رژیم صهیونیستی بود که از روز ۳۰ مارس گذشته آغاز شد و به صورت روز افزون گسترش پیدا کرد. "راهپیمایی های بزرگ بازگشت " در غزه نقطه عطفی در روش مبارزاتی فلسطینان است.

محسن ابو رمضان، تحلیلگر سیاسی در مقاله‌ای برای پایگاه تحلیلی "میدل‌ایست‌آی"، راه حل بحران غزه را فشار بر اسرائیل برای پایان محاصره غزه دانست و نوشت جامعه بین‌المللی باید در این زمینه به اسرائیل فشار آورد تا این رژیم متجاوز را به تمکین در برابر حقوق فلسطینیان ازجمله حق بازگشت فلسطینیان به موطنشان و تشکیل کشورمستقل فلسطینی که قطعنامه های بین المللی نیز بر آن تاکید دارند، وادار کند.

راهپیمایی بزرگ بازگشت باعث وحدت بیشتر مبارزان فلسطینی شده و طیف وسیعی ازنیروهای سیاسی و اجتماعی فلسطینی را متحد کرده است. این جنبش همچنین باعث همبستگی بین‌المللی در حمایت از حقوق فلسطینیان شد و جان تازه‌ای به جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل موسوم به "BDS" بخشید. راهپیمایی بزرگ بازگشت همچنین باعث شد که توجه جامعه جهانی بیش از پیش به مسئله فلسطین جلب شود. نکته قابل تامل آنکه تشدید خشونت های اسرائیل علیه راهپیمایی بزرگ بازگشت نیز نه تنها به توقف این حرکت اعتراضی منجر نشد بلکه باعث شد تا مقاومت در سایر مناطق فلسطینی از جمله کرانه باختری رود اردن نیز تشدید شود. این تحولات قدرت ملی فلسطینی‌ها را در مواجهه با آوارگی و اشغال خاکشان نشان داد و چشم اندازی روشن را برای نیل به آرمان فلسطین در سایه پایداری در برابر اشغالگران صهیونیست را  ترسیم کرده است .