نمایش اقتدار بومی ایران با پرواز جنگنده مافوق صوت «کوثر»
(last modified Wed, 22 Aug 2018 06:14:10 GMT )
اسد 31, 1397 10:44 Asia/Kabul
  • نمایش اقتدار بومی ایران با پرواز جنگنده مافوق صوت «کوثر»

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: آمادگی دفاعی ایران نه به معنی جنگ‌طلبی، بلکه به معنای صلح‌طلبی پایدار است، تاریخ به ما آموخته که اگر قدرتمند و استوار نباشیم، ما را از پای درمی‌آورند.

«حسن روحانی» روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از جنگنده مافوق صوت صدرصد بومی ایرانی به نام «کوثر» تصریح کرد: اگر توان دفاعی کشوری بازدارنده نباشد، این خود چراغ‌سبزی به دیگران برای چشم طمع دوختن به آن کشور است؛ بازدارندگی یعنی آنکه دشمن در محاسباتش قدرت و توان دفاعی ایران را برای تجاوز احتمالی‌اش بسیار پرهزینه ببیند.

جمهوری اسلامی ایران به واسطه اینکه مولفه‌های اقتدار خود را وابسته به کشوری تعریف نکرده است، امروز در چهل سالگی انقلاب اسلامی، دوران بالندگی خود را در عرصه‌های مختلف بیش از پیش تجربه می‌کند و می‌آموزد. قدرت دفاعی یا به‌عبارتی صنعت دفاعی، مبنای اقتدار بازدارندگی است و این مهم امروز در اولویت سیاست‌های دفاعی ایران قرار دارد. هر کشوری به هر اندازه هزینه قدرت دفاعی خود را پایین آورد؛ یعنی در دفاع از خود به کسی متکی نباشد، به همان اندازه در برابر هر نوع تهدیدی مصون است. وقتی کشوری قدرت دفاعی و بازدارندگی خود را بر اساس مولفه‌های داخلی تعریف کند، در چنین شرایطی؛ دشمن برای انجام هر کاری در گام نخست محاسبات توان دفاعی کشور هدف را تجزیه و تحلیل می‌کند. هرآنچه قدرت نظامی و دفاعی کشوری، بومی و خارج از اراده بازیگران خارجی باشد، هزینه هرگونه حمله و تجاوز نظامی سهل نخواهد بود. 

قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران به سبب اینکه بر اساس توان داخلی پایه‌ریزی شده، هرگونه فرصت را برای ماجراجوی سهل از دشمنان گرفته است. درچنین شرایطی؛ توانمندی و قدرت ایران به آمریکایی‌ها که همواره ایران را تهدید به جنگ می‌کنند، فهمانده است، اگر بخواهند به ایران حمله کنند، باید هزینه سنگینی بپردازند. درهمین چارچوب؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دوشنبه هفته گذشته در دیدار اقشار مختلف مردم در تحلیل رفتار اخیر آمریکایی‌ها، تاکید کردند: «جنگی رخ نخواهد داد، چرا که ما مثل گذشته هیچ‌وقت شروع‌کننده‌ جنگ نخواهیم بود و آمریکایی‌ها هم حمله را آغاز نمی‌کنند، چون می‌دانند که صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد، زیرا جمهوری اسلامی و ملت ایران ثابت کرده‌اند به هر متعرّضی، ضربه‌ بزرگ‌تری وارد خواهند کرد.»

این نمایش قدرت، بر واقعیت استوار است و هیچ نشانه وابستگی ندارد که اسرار نظامی ایران را در اختیار دشمنان قرار داد و هنگام ماجراجویی به راحتی به هدف خود برسند. جنگنده‌ای که روز سه‌شنبه به نام «کوثر» رونمایی شد و سپس با دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران به پرواز درآمد، نمایش استقلال در بازداندگی دفاعی است. جنگنده مافوق صوت کوثر؛ صدرصد بومی و ایرانی است که بیش از پیش بر قدرت بازدارندگی ایران می‌افزاید، چون مستشاران خارجی در این موفقیت هیچ نقشی ندارند و همین مساله مهم، هزینه دفاعی ایران را پایین آورده است. پرواز موفقیت‌آمیز جنگنده کوثر، اوج نمایش اقتدار هوایی ایران است و نشان داد ایران در ساخت سخت‌ترین و راهبردی‌ترین نیازهای دفاعی وابسته به کسی نیست. امروز مهندسی معکوس در تامین نیازهای دفاعی ایران جای خود را به طراحی و ساخت محصولاتی ماننده جنگنده «کوثر» داده است. امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز سه‌شنبه در مراسم روز صنعت دفاعی تاکید کرد: «صنعت دفاعی، عمق راهبردی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و ضامن حفظ استقلال، عزت ملی و نماد خودباوری ملت ایران است.» 

کلیدواژه