سنبله 05, 1397 11:53 Asia/Kabul
  • مذاکرات وزیر دفاع ایران در سوریه ؛تاکید بر همکاری های راهبردی

امیر سرتیپ "امیر حاتمی " وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در دیدار با «بشاراسد» رئیس جمهوری سوریه با تبریک پیروزی‌های نیروهای مقاومت و ارتش ‌سوریه بر تروریست‌ها گفت: نه تنها مردم منطقه، بلکه مردم جهان مدیون مبارزاتی هستند که ‌در این کشور ضد تروریست‌ها صورت گرفته است.

امیر سرتیپ«امیرحاتمی» همچنین در دیداربا «علی عبدالله ایوب» وزیر دفاع سوریه  درباره روابط دوجانبه و همکاری ایران و سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم تبادل نظر کرد.

وزیران  دفاع ایران و سوریه  پس از مذاکرات دوجانبه ، سند توافق‌نامه همکاری‌های دفاعی بین دو کشور را امضاء کردند.

جمهوری اسلامی ایران برای حفظ تمامیت ارضی سوریه از هیچ کوششی دریغ نکرده است ، زیرا امنیت در این کشور به ثبات منطقه کمک می کند. در واقع اگر تلاش های ایران در مبارزه با تروریسم نبود، معلوم نبود که چه بر سر کشورهای منطقه می آمد.

اکنون با حمایت‌ و همکاری جمهوری اسلامی ایران و روسیه  ، پیروزی‌های بزرگی در مقابله با  گروه های تروریستی و حامیان آنها در سوریه رقم خورده است.بی تردید در سایه ادامه همکاری‌های دو و چند جانبه، از این پس نیز منافع  منطقه  محقق خواهد شد. آزاد سازی سرزمین سوریه از وجود تروریسم اکنون بهانه ها را برای مداخله بیگانگان از میان بر داشته است . با توجه به همین  واقعیت است که  پیروزی های بدست آمده در سوریه سبب نگرانی دشمنان و در صدرآنها آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه شده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که آمریکا ایران را دلیل شکست های پیاپی خود در منطقه و ناکامی ها دراجرای سیاست های سلطه جویانه اش  می داند.

عبدالباری عطوان تحلیل گر معروف عرب و­سردبیر روزنامه رأی الیوم در مقاله ای در پایگاه اینترنتی این روزنامه می نویسد:

« ...اسرائیل تهدید کرد بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نظام او را از نقشه جهان خواهد زدود اما مثلی هست که می گوید؛ "سنگ بزرگ علامت نزدن است". اسرائیل بیش از 20 سال وقت داشت چنین تهدیداتی را عملی کند اما نکرد؛ آنچه که اسرائیل باید از آن بترسد این است که اگر جنگی آغاز شود در واقع خود این رژیم در معرض نابودی خواهد بود، .... سوریه از هشت هزار سال پیش روی نقشه جهان بوده است در حالی که تنها 70 سال از عمر اسرائیلی می گذرد که در هیچ یک از جنگ های خود در 35 سال اخیر پیروز نشده است و کسانی که تهدید می کنند باید به این واقعیت های مستند به چشم عبرت نگاه کنند.»  

«محمود شوا» معاون وزیر دفاع سوریه  دیدارها و رایزنی های مستمر مقامات دو کشور و همکاری و هماهنگی دو جانبه به ویژه در زمینه نبرد با گروه های تروریستی را در همین چار چوب ارزیابی کرده ومعتقد است که این همکاری اقدامی درجهت مقابله با نقشه های جنگ افروزانه محور شرارت آمریکایی - صهیونیستی است .

شوا، تاکید کرد: سوریه خواهان گسترش روابط و همکاری با ایران به ویژه در زمینه های دفاعی و نظامی است.

آنچه مسلم است ، محور قرار گرفتن ایران در تحولات سوریه ، نشان از تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در معادلات منطقه ای دارد . از همین روست که وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران  با اشاره به حضور مستشاران ایرانی در سوریه که به درخواست دولت این کشور صورت گرفته است تاکید کرد : آینده حضور مستشاران ایران در سوریه براساس اراده مسئولان دو کشور خواهد بود.