سنبله 07, 1397 09:25 Asia/Kabul
  •  رفتار 

این روزها به نظر می رسد مقام های آمریکا دو سناریوی همزمان "جنگ روانی –تبلیغاتی" و "تهدید  نظامی" را در صدر تحرکات خود در منطقه  قرارداده اند .

در همین راستا "جیمز ماتیس "وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی گستاخانه درجریان سفرش به افغانستان مدعی شد: "ما به ایران به خاطر رفتارش در سوریه و یمن و حمایت از حوثی‌ها هشدار دادیم. ایران به خاطر هرگونه رفتار "بد" در منطقه محاکمه خواهد شد."

وزیر دفاع امریکا ایران را که در شکست تروریستها به  سوریه و عراق کمک واقعی کرد؛  به مداخله جویی متهم و رفتار ایران را "بد " توصیف می کند .این در حالیست که امریکا بخاطر مداخلاتش در ایران از زمان کودتای 28 مرداد و براندازی دولت قانونی ایران ؛ و پس از آن نیز بخاطر حمایت از رژیم  جنایتکار صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران و سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران و استمرار چهار دهه رفتار خصمانه ؛ پرونده سیاهی دارد .

واشنگتن پست چندی قبل درنوشتاری در نقد اظهارات ماتیس در ژوییه گذشته که گستخانه خواهان تغییر نظام در ایران شده بود نوشت: "سرنگونی مصدق و بازگرداندن رژیم استبدادی و هوادارِ غرب ، این ذهنیت را از آمریکا و انگلیس در میان ایرانی ها  تقویت کرد که آنها ستمگران مداخله گر و نئوامپریالیستی هستند." آیزنهاور رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز در خاطرات خود به تاریخ هشتم اکتبر سال 1953  اشاره کرده و درباره این کودتا می نویسد : «آنچه ما کردیم، مخفیانه بود. اگر عموم مردم از آن مطلع شوند، ما نه تنها در منطقه شرمسار خواهیم شد...».

مقامات آمریکا  اما بجای شرمساری با فراموشکاری تاریخی خود بازی خطرناکی راه انداخته اند وبا  اتهام سازی  علیه ایران سعی دارند واقعیت ها را تحریف کنند .دولتمردان امریکا بجای اتهام زدن به ایران باید به سوال های زیادی پاسخ دهند و ازجمله اینکه مداخله نظامی آنها  درافغانستان و  عراق با چه اهدافی صورت گرفت و چرا تحولات سوریه در مسیر  بحران سازی های تازه پیش می رود .

امریکا  در بحرین که به  پایگاه اصلی نظامی امریکا تبدیل شده است ، چشم خود را برروی نقض گسترده حقوق بشربسته است . امریکا  با حضور نظامی خود در منطقه بیشترین آسیب را به امنیت خلیح فارس زده است  و فقط به فروش سلاح به عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه می اندیشند.

امریکا  اما همیشه سعی کرده است از آب گل و آلود ماهی بگیرد. در شرایط فعلی نیز  که منطقه گرفتار جنگ وتروریسم شده است امریکا از این موضوع  درفضا سازی های منطقه ای و دامن زدن به موج ایران هراسی استفاده می کند.ازاظهارات «ماتیس  » مشخص است که وی سعی دارد  با طرح مسایل انحرافی صورت مسئله را عوض کند. امریکا مسوول جنگ ها و تروریسم و افراط گرایی  تحمیل شده بر کشورهای منطقه  است  که زمینه های آن از سال ها قبل و با مداخلات نظامی امریکا و انگلیس در منطقه بوجود آمده است. نتیجه این مداخلات را امروز می توان در تروریسم وافراط گرایی سازماندهی شده درافغانستان، عراق ، سوریه و دیگر نقاط جهان مشاهده کرد. مقامات امریکا اما عادت کرده اند  که با فرافکنی و اتهام سازی به دیگران اقدامات خود را به دروغ در جهت صلح و امنیت معرفی کنند. در حالیکه امریکا بخاطر همه جنایات و مداخلات و جنگ افروزی هایش و بخاطر نقض معاهدات بین المللی و اعمال غیر قانونی تحریم ها باید محاکمه  شود.