سنبله 13, 1397 18:10 Asia/Kabul
  • مرگ بنیانگذار گروه تروریستی حقانی

گروه طالبان در افغانستان از مرگ جلال الدین حقانی سرکرده اصلی و بنیانگذار گروه تروریستی حقانی خبر داد.

گروه طالبان روز سه شنبه باانتشار بیانیه ای اعلام کرد، جلال الدین حقانی به دلیل بیماری درگذشت. گروه طالبان محل و زمان درگذشت حقانی را اعلام نکرده است.

در حال حاضر "سراج الدین حقانی" فرزند "جلال الدین حقانی" مسولیت فرماندهی گروه تروریستی حقانی را برعهده دارد.

گروه تروریستی حقانی وابسته به طالبان است که اعضای آن  حملات تروریستی در مناطق مختلف افغانستان انجام می دهند و پایگاه های مهم این گروه در ولایت های خوست، پکتیا و پکتیکا قرار دارد.

جلال الدین حقانی درسال 1996 میلادی که گروه طالبان قدرت را درافغانستان به دست گرفت به عنوان وزیر روابط قبایلی انتخاب شد.

پس از سقوط حکومت طالبان درافغانستان، جلال الدین حقانی به منطقه میرانشاه در وزیرستان شمالی پاکستان رفت و ازآنجا حملات نیروهای خود علیه دولت افغانستان و نیروهای خارجی را راهبری کرد.

جلال الدین حقانی روابط بسیار نزدیک با اسامه بن لادن سرکرده سابق گروه تروریستی القاعده و ملا محمد عمرسرکرده پیشین طالبان افغانستان داشت. پس از مرگ ملا محمد عمر، توجه  به جلال الدین حقانی دربین هواداران طالبان افزایش یافت به نحوی که از وی به عنوان دومین شخصیت گروه طالبان یاد می شد.

البته پس از اطلاعیه طالبان درباره مرگ حقانی، این مسئله در رسانه های افغانستان و پاکستان مطرح شد که وی سالها پیش از دنیا رفته و طالبان به تازگی انرا رسانه ای کرده است.

"جاوید کوهستانی" کارشناس مسائل نظامی درافغانستان گفته است، جلال الدین حقانی از ده سال پیش در افغانستان نقش و فعالیت سازمان یافته نداشته است. شخصی پیر و مریض بوده و احتمالاً مرگ جلال الدین حقانی سال ها پیش اتفاق افتاده و آنها اکنون این قضیه را افشا کرده اند.

با فرض درست بودن اطلاعیه طالبان درباره تازه بودن مرگ جلال الدین حقانی این پرسش مطرح می شود که مرگ وی چه تاثیری بر آینده این گروه خواهد داشت؟

بنا به ملاحظات مختلف از جمله شرایطی که گروه طالبان  پس از مرگ ملا محمد عمرسرکرده پیشین طالبان با آن مواجه شد، یکی از گمانه ها از تاثیرات مرگ جلال الدین حقانی بر آینده گروه حقانی، تکرار شرایط مشابه طالبان پس از مرگ ملا محمد عمر برای گروه حقانی است. 

پس ازمرگ ملامحمدعمر سرکرده پیشین طالبان افغانستان، گروه طالبان به دلیل جنگ قدرت در بین سران ارشد خود به سه جناح منشعب شد.

واگرایی درگروه طالبان ضمن آنکه موجب چالش هایی در درون این گروه شد، عملا پیگیری روند صلح توسط دولت افغانستان را هم با موانعی روبرو کرد. 

چند دستگی در گروه طالبان و آرا متفاوت آنان درباره روند صلح در افغانستان سبب شد تا تحقق برنامه آشتی ملی دولت این کشور به دلیل مواضع مختلف سه جناح شکل گرفته در این گروه با پیچیدگی و دشواری بیشتری نسبت به گذشته مواجه بشود.

بنا به وجود این تجربه است که پس ازاعلام خبر مرگ جلال الدین حقانی" سرکرده اصلی گروه حقانی این دیدگاه مطرح است که انشقاق و انشعاب دراین گروه به خصوص مسئولیت پسر وی در فرماندهی گروه حقانی که نوعی رهبری موروثی  و خانوادگی را نمایان می کند، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

استقرارگروه حقانی درپاکستان موجب شده تا این کشور به ارتباط و حمایت از این گروه متهم شود.

کشورهای غربی به خصوص آمریکا مدعی هستند گروه حقانی با حمایت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به حیات خود ادامه می دهد و بدون پشتیبانی این نهاد،گروه حقانی امکان تاثیر گذاری بر تحولات افغانستان را ندارد.