تاکید ترکیه بر اهمیت نشست تهران برای حل دائمی مساله سوریه
(last modified Fri, 07 Sep 2018 09:56:08 GMT )
سنبله 16, 1397 14:26 Asia/Kabul
  • تاکید ترکیه بر اهمیت نشست تهران برای حل دائمی مساله سوریه

منوچهر شفیعی: دولت ترکیه، نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه در تهران را با هدف حل بحران سوریه ، حائز اهمیت خواند.

نهاد ریاست جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، در نشست تهران که قرار است امروز(جمعه) با حضور روسای جمهوری ایران - ترکیه و روسیه برگزار شود- برای حل دائمی بحران سوریه تلاش های مهمی خواهد شد.

در بیانیه نهاد ریاست جمهوری ترکیه آمده است، در نشست تهران تحولات پس از نشست «رجب طیب اردوغان»، «حسن روحانی » و « ولادیمیر پوتین » رئیسان جمهوری ترکیه ،ایران و روسیه در آنکارا مورد بحث وبررسی  قرار خواهد گرفت.

نهاد ریاست جمهوری ترکیه در این بیانیه آورده است، در نشست تهران همچنین تلاش های فرایند سیاسی و اقدامات مشترک در چارچوب روند مذاکرات آستانه ارزیابی می شود.

امروز(جمعه)هفتم سپتامبر 2018 نشست سه جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه  برای بررسی تحولات سوریه با هدف یافتن راه حل سیاسی پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه  در تهران برگزار می شود. نخستین دور نشست سران سه کشور برای بررسی روند حل سیاسی بحران جنک داخلی سوریه اواخر نوامبر 2017  در شهر سوچی روسیه و دومین دور این نشست چهارم آوریل 2018 در شهر آنکارا پایتخت روسیه برگزارشد.

آنطور که مقامات ترکیه و وزیر امور خارجه سوریه پیش از این گفته اند، مسئله عملیات ارتش سوریه در استان ادلب، علیه گروه تروریستی هیات تحریرالشام اصلی ترین محور بحث و گفتگو در نشست تهران را تشکیل میدهد.

مدتی است که ارتش سوریه و متحدین آن آمادگی خود برای اجرای عملیات در محور ادلب را آغاز کرده اند اما دولت ترکیه که پیش از این نیروهای نظامی خود را در این منطقه مستقر کرده است، نسبت به اجرای این عملیات ابراز نگرانی و مخالفت کرده است.

آنچه نگرانی اصلی ترکیه را تشکیل میدهد این است که پس از اجرای این عملیات، ارتش سوریه با گروه تروریستی ارتش آزاد که مورد حمایت ترکیه است هم مرز شده و مناطق مورد اشغال آنها همچون عفرین به هدف بعدی ارتش سوریه تبدیل میشود. همچنین ترکیه نگران این است که سیل آوارگان این عملیات به پناهندگان پیشین افزوده نشوند.

حضور گروههایی از شبه نظامیان کرد سوریه نیز این مسئله را در نگاه ترکیه پررنگ کرده است که پایان این عملیات بازپس گیری مناطق کردی خواهد بود.

قدیر اوستون Kadir Üstün کارشناس سیاسی ترکیه معتقد است:" ترکیه نگران عوارض جانبی عملیات در ادلیب است و از این می ترسد که پس از این عملیات با نتایج آن به تنهایی رو به رو شود و هزینه فراوانی به این کشور تحمیل شود."

 اما دولت ترکیه بایستی توجه بکند که این مناطق همگی بخشی از خاک سوریه و تحت حاکمیت دولت این کشور هستند و تنها دولت این کشور است که میتواند در کنار مردم سوریه سرنوشت این مناطق را مشخص کند. دولت سوریه نیز ضروری است اقداماتی را در دستور کار انجام دهد که از طریق آن خروج غیر نظامیان به سمت مناطق امن تسهیل شود.