امریکا با نظام طالبانی که منافعش را تامین کند هیچ مشکلی ندارد
(last modified 1397-06-17T09:59:42+00:00 )
سنبله 17, 1397 14:29 Asia/Kabul

امریکا با نظام طالبانی که منافعش را تامین کند هیچ مشکلی ندارد و روابط نزدیکش با کشورهای مرتجع عربی گواه این مدعاست

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان مقیم آلمان تاکید کرد: امریکا با نظام طالبانی که منافعش را تامین کند هیچ مشکلی ندارد و روابط نزدیکش با کشورهای مرتجع عربی گواه این مدعاست.

ویس ناصری مدیر مسوول سایت آزمون ملی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکا در جنگ افغانستان دچار شکست شده و برای حفظ جایگاه و رسیدن به اهداف خود در این کشور و منطقه از هر حربه ای استفاده می کند.

وی با اشاره به تغییر فرماندهی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان از جنرال جان نیکلسون به جنرال آستین اسکات میلر گفت: امریکا در جنگ افغانستان که طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا در خارج از آن کشور است کاملاً شکست خورده و به اهداف نظامی خود نرسیده است و تغییر فرماندهی و رفت و آمدهای شخصیت های امریکایی در افغانستان هم کمکی نمی کند هرچند آن ها همچنان به دنبال اهداف خود هستند. در حالی که یک طرف جنگ در افغانستان نیروهای امریکایی هستند و طرف دیگر آن ظاهراً تروریست ها می باشند اما قربانی این جنگ مردم افغانستان هستند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی اوضاع پیش آمده در افغانستان، سیاست های امریکا و افزایش نیرو در افغانستان، تقرر زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده امریکا در افغانستان و از سوی دیگر راه اندازی مذاکرات با گروه طالبان نشان دهنده آن است که امریکا برای رسیدن به اهداف خود از یک طرف بر طبل جنگ می کوبد و از سوی دیگر مذاکرات پنهانی با مخالفان مسلح حکومت افغانستان دارد.

ناصری یادآور شد این در حالی است که مخالفان مسلح حکومت افغانستان هم دارای تجهیزات پیشرفته ای شده اند و امکان ندارد بدون حمایت خارجی و بویژه امریکا و متحدینش توان جنگ در افغانستان را داشته باشند. بنابراین امریکا در افغانستان به خاطر امنیت این کشور نمی جنگد و پایگاه های امریکایی و توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن به خاطر افغان ها و افغانستان نیست. بلکه امریکا اهدافی فراتر از افغانستان و منطقه دارد و به خاطر موقعیت استراتژیک افغانستان نیروهای خود را در این کشور مستقر کرده است.

این کارشناس افغان در مورد دلایل شکست امریکا در جنگ افغانستان هم گفت: عوامل متعددی در این قضیه نقش داشته است به گونه ای که ظلم، ستم و تکبر و غرور امریکا در جنگ های خارج از مرزهای امریکا مانند جنگ های ویتنام، افغانستان و سوریه سبب شد که عملاً در این جنگ ها شکست بخورد.

این فعال رسانه ای عنوان کرد: از سوی دیگر تاریخ افغانستان گواه آن است که هر نیروی خارجی و بیگانه که به افغانستان آمده با مقاومت مردم این کشور شکست خورده است، اکنون هم مردم افغانستان از حضور امریکایی ها در کشورشان نفرت دارند و با آن ها همکاری نمی کنند و بی برنامگی دولتمردان امریکایی و متحدینشان در افغانستان که فقط به اهداف و منافع خود می اندیشند و کمک های خارجی را طی سال های گذشته حیف و میل کرده اند همه و همه باعث شکست امریکایی ها در افغانستان شده است.

ناصری اظهار کرد که بنابراین، عوامل سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی در کنار ظلم، ستم، تکبر و غرور امریکا و ناتو سبب شکست آن ها در افغانستان شده است.

این کارشناس سیاسی گفت: امریکایی ها به خاطر اینکه پای خود را از جنگ افغانستان بیرون بکشند اما با این حال حضور خود را در این کشور حفظ کنند حتی ممکن است با طالبان کنار بیایند چنانکه دونالد ترامپ هم خواستار تخلیه مناطق روستایی و دور افتاده افغانستان از سوی نیروهای نظامی افغان شده و تقویت نیروهای طالبان و سقوط برخی ولسوالی ها و بی عملی نیروهای امریکایی هم نشان دهنده آن است که امریکا حتی موافق حضور فعال طالبان در نظام سیاسی افغانستان است.

وی اضافه کرد: امریکا مشکلی با طالبان ندارد و همواره در سطح جهان با نیروهای مرتجع و خائن همکار بوده و با نظام طالبانی که منافعش را تامین کند مخالفتی ندارد، چنانکه همکاری هایش با برخی کشورهای مرتجع عربی گواه این مدعا است.

 

کلیدواژه