سنبله 20, 1397 16:08 Asia/Kabul

روند خروج و مراجعت مهاجران افغان مقیم ایران دارای کارت های آمایش و پاسپورت های طرح خانواری بدون ابطال مدارک اقامتی شان در جمهوری اسلامی ایران آغاز شد

سفیر افغانستان در تهرات گفت: روند خروج و مراجعت مهاجران افغان مقیم ایران دارای کارت های آمایش و پاسپورت های طرح خانواری بدون ابطال مدارک اقامتی شان در جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

نصیراحمد نور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: روز گذشته روز خوبی برای مهاجران افغان مقیم جمهوری اسلامی ایران، روابط دو کشور و تحکیم پیوندهای مردم بود به گونه ای که زمینه سفر دارندگان کارت های آمایش و پاسپورت های طرح خانواری به افغانستان و بازگشت به ایران بدون ابطال مدارک شناسایی شان فراهم شد.

وی افزود: طی سالیان متمادی به دنبال این برنامه بودیم زیرا فواید زیادی در ابعاد انسانی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و روابط مردم با مردم، تشویق به بازگشت و خنثی کردن برخی تبلیغات سوء در قبال روابط دو کشور و بسیاری مسایل دیگر دارد.

به گفته این دیپلمات افغان طی یک سال اخیر مقامات جمهوری اسلامی ایران به این موضوع توجه خاصی نشان دادند تا اینکه با تدوین مکانیزمی برای عملی شدن آن در نهایت روز گذشته در پایانه مرزی دوغارون طی مراسمی آغاز این روند اعلام شد.

به گفته آقای نور بدین ترتیب زمینه دیدار از وطن برای مهاجرین افغان فراهم شده و کسانی که چند دهه کشور خود را ندیده بودند و نسل های دوم و سوم مهاجرین می توانند با مکانیزمی که ایجاد شده با در دست داشتن دفترچه اقامت از طرف جمهوری اسلامی ایران و سند مسافرتی از طرف نمایندگی های سیاسی و کنسولی افغانستان به افغانستان بروند و بر اساس زمانی که در دفترچه اقامت ذکر شده در آنجا بمانند و قبل از پایان مهلت بازگردند.

سفیر افغانستان در تهران با اشاره به اینکه بیش از یکسال است روند توزیع پاسپورت های الکترونیکی آغاز شده گفت: از آنجایی که متقاضیان پاسپورت یک جمعیت میلیونی هستند و دریافت نوبت برای اخذ پاسپورت کار ساده ای نیست، کسانی که دارای پاسپورت هستند ویزای خروج و مراجعت در پاسپورت هایشان درج می شود و نیاز به چیز دیگری ندارند اما کسانی که پاسپورت نداشته و در زمان کوتاه امکان دریافت آن را ندارند می توانند دفترچه اقامت و سند مسافرتی دریافت کرده و به افغانستان بروند و بازگردند.

وی در رابطه با مشکل تر شدن دریافت پاسپورت برای مهاجرین افغان با توجه به نوسانات ارزی در جمهوری اسلامی ایران هم گفت: این مساله به مقامات مسوول در داخل افغانستان منعکس شده و امید است که مورد توجه قرار بگیرد.

 

کلیدواژه