سنبله 24, 1397 10:19 Asia/Kabul
  •  به صفر رساندن صادرات نفتی ایران از حرف تا عمل

مدتی است که آمریکایی‌ها علاوه بر بازاریابی برای شرکت‌های کوچک اروپایی برای مجاب کردن آنها به توقف کار با ایران، با سران کشورهای خریدار نفت ایران هم وارد مذاکره شده‌اند . این تحریم ها اما  تاثیراتی بر بازارهای  جهانی نفت  خواهد داشت؟ و آیا امریکا می تواند به هدف خود یعنی به صفر رساندن صادرات نفت ایران دست یابد ؟

«حسین کاظم‌پور اردبیلی» نماینده ایران در هیات عامل سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، بااشاره به ناتوانی تولیدکنندگان در رفع کمبود نفت؛ می گوید : آمریکا به هدف خود مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران نمی‌رسد.

وی روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری رویترز، افزود: آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران با دشواری مواجه می شود چرا که بازار نفت و تولیدکنندگان نفت رقیب ایران نمی توانند کمبود ناشی از توقف عرضه نفت تهران را جبران کنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا 8 مه با تکرار اتهام های بی اساس علیه ایران، خروج واشنگتن از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد. آمریکا پس از خروج از برجام از متحدانش درخواست کرد، به عنوان بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه تهران، واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.

اما در حالی که بیش از دو ماه به زمان اعمال  مرحله دوم تحریم ها ی یکجانبه امریکا  علیه ایران (۵ نوامبر)،باقی مانده ؛ نگرانی ناشی از کاهش عرضه نفت باعث افزایش قیمت نفت خام شده است . قیمت هر بشکه نفت خام در هفته گذشته  مرز هشتاد دلار عبور کرد که بالاترین قیمت نفت از ماه مه به شمار می رود.

در حال حاضر گزارش های منابع نفتی  نشان می دهد که  هیچ ظرفیت مازادی برای تولید نفت در هیچ کشور دیگری وجود ندارد. دولت آمریکا 20 اوت جاری اعلام کرد، 11 میلیون بشکه از ذخایر اضطراری نفت خام خود را به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ نفت ناشی از سیاست های تحریمی این کشور علیه ایران به فروش می رساند.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که  در اواخر ۲۰۱۸ یعنی زمانی که تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران اجرا شود، بازار دستخوش طوفان خواهد شد.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی آمده است: «با اجرایی شدن تحریم های نفتی علیه ایران، چشم انداز بازار نفت به هیچ وجه نمی تواند همچون وضعیت فعلی آرام باشد.»

با این حال «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا روز جمعه  در  مصاحبه با رویترز ابراز امیدواری کرد که عربستان و کویت، به زودی اختلافات مرزی خود را حل کنند و هر دو کشور بتوانند بهره‌برداری از چاه‌های مشترک مرزی را از سر بگیرند.

رسیدن امریکا به اهدافش در تحریم صادرات نفتی ایران  اما  بستگی به سیاست‌ تولید کنندگان نفت و واکنش خریداران عمده‌ی نفت ایران خواهد داشت که در حال حاضر هیچیک از این دو شاخص  در جهت موافق با امریکا نیست.

«الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه روز جمعه در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اظهارنظر درباره تبعات این تحریم‌ها دشوار است، چون ما هنوز از مختصات حقوقی اسنادی که قرار است امضا و معرفی شوند باخبر نیستیم؛ نمی‌دانیم شرکت‌ها چگونه واکنش نشان خواهند داد. کشورهایی که با ایران تعامل می‌کنند چطور واکنش نشان خواهند داد.»

آنچه در محاسبات امریکا محل تردید است؛ خوشبینی بیش از حد به  پیروی  جامعه بین الملل از سیاست های یکجانبه امریکاست .در حالی که  کشورها منافع خود را در نظر می گیرند و بازار نفت هم  پیچیده‌گی‌های خاص خود را دارد و تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی مختلفی است .