درخواست از«سیاف» برای حل اختلاف بین احزاب و دولت افغانستان
(last modified 1397-06-27T04:10:48+00:00 )
سنبله 27, 1397 08:40 Asia/Kabul
  • درخواست از«سیاف» برای حل اختلاف بین احزاب و دولت افغانستان

سران دولت وحدت ملی افغانستان برای حل اختلاف میان دولت و گروه های سیاسی از رئیس شورای حراست و ثبات افغانستان درخواست میانجی گری کردند.

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی کابینه و «معصوم استانکزی» رئیس اداره امنیت ملی افغانستان در دیدار "عبدالرب رسول سیاف" در لغمان کمک وی در جهت کاهش اختلافات احزاب و دولت این کشور را خواستار شدند.  

«داود کلکانی» نماینده مردم کابل در مجلس و از افراد نزدیک به سیاف گفت: رهبران دولت وحدت ملی افغانستان در دیدار با سیاف درباره مسائل انتخاباتی گفت‌وگو کرده‌اند.

در حالی که  حدود یک ماه به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان باقی مانده است، احزاب این کشور هشدار دادند اجازه برگزاری انتخابات به شیوه غیر هوشمند را نمی‌دهند.

به تازگی احزاب افغانستان دفاتر کمیسیون انتخابات در ولایات قندهار، هرات و بلخ را مسدود کردند و بر لزوم اصلاح نظام انتخاباتی و استفاده ازسامانه بیومتریک در برگزاری انتخابات تاکید کردند.

درخواست سران دولت وحدت ملی افغانستان از سیاف برای ایفای نقش میانجی برای حل اختلافات بین دولت و احزاب این کشور نشانه ای جدی از نگرانی اشرف غنی و عبدالله از تداوم این تنش ها برانتخابات آتی افغانستان است.

احزاب مختلف به خصوص گروه های مخالف دولت افغانستان که بیشتر آنان در ائتلاف بزرگ ملی این کشور ساماندهی شده اند،بر لزوم استفاده ازسیستم بیومتریک(سامانه تشخیص هویت) اصرار دارند.این در حالی است که مقامات دولت افغانستان از جمله مسئولان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی می گویند امکان فراهم کردن تمهیدات لازم فنی وهمچنین آموزش کاربران برای استفاده از این سامانه درمراکزاخذ رای درمدت زمان کوتاه باقیمانده تا برگزاری انتخابات وجود ندارد.

«مسعود حسینی» کارشناس سیاسی فرهنگی  درافغانستان می گوید،سیستم بیومتریک تنها راه برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی به شکل شفاف در افغانستان است.

با وجود طرح این استدلال از سوی دولت افغانستان،اما احزاب این کشور گفته اند در صورت عدم استفاده از سیستم بیومتریک، اجازه نمی دهند انتخابات پارلمانی وشوراهای ولایتی برگزار بشود.

درشرایط تداوم جدال بین دولت و گروه های سیاسی افغانستان،سران دولت وحدت ملی در دیدارسیاف از وی خواسته اند نظر مساعد احزاب مخالف برای کمک و حضور در برگزاری انتخابات را جلب کند.

درخواست اشرف غنی و عبدالله از رئیس شورای حراست و ثبات افغانستان برای میانجی گری در اختلاف بین دولت و احزاب حاکی از نگرانی آنان از تداوم این تنش بر آینده سیاسی دولت و عرصه انتخابات است.

اشرف غنی که از سوی مخالفان خود به تمرکزگرایی در قدرت و عدم استفاده از نظرات مشورتی متهم است،در شرایط خطیر کنونی مجبور شده با طرح درخواست از سیاف برای میانجی گری در اختلافات دولت با احزاب، شرایط فعلی سیاسی را تعدیل کند.

این گمانه وجود دارد که چنانچه گروه های سیاسی مخالف دولت وحدت ملی افغانستان بر موضع خود در تحریم انتخابات وجلوگیری ازبرگزاری آن اصرار کنند، موقعیت سیاسی دولت به لحاظ تامین شرایط لازم برای تداوم مسیر دموکراسی در این کشور به مخاطره خواهد افتاد و طیف حاکم بیش از گذشته در معرض اتهام ناکارآمدی قرار خواهد گرفت.

ازسوی دیگر،چنانچه دولت افغانستان نتواند انتخابات پارلمانی و شوراهای استانی را در حد استانداردهای لازم به لحاظ میزان موثر مشارکت مردم برگزار کند،عملا زمینه برای انسداد سیاسی دراین کشور به وجود خواهد آمد که تاثیرات محیط داخلی برمحیط خارجی هم اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به نظرمیرسد،درخواست اشرف غنی و عبدالله از سیاف برای متقاعد کردن احزاب برای مشارکت در انتخابات،می تواند ضمن تعدیل مواضع قبلی دولت افغانستان به ارائه امتیازاتی به مخالفان سیاسی دولت هم منجر بشود.