سنبله 30, 1397 11:00 Asia/Kabul
  • تفکر عاشورایی مردم یمن سدی محکم در برابر دشمنان   

صدها هزار یمنی با حضور در راهپیمایی های با شکوه روز عاشورا در صنعا و صعده یمن بر مقاومت در مقابل متجاوزان تاکید کردند.

پراهپیمایی کنندگان تاکید کردند که امام حسین(ع) نمادی مهم و رهبر عظیم ترین قیام در تاریخ به شمار می رود و مردم یمن صلابت موضع، قدرت عزم و اراده را از عاشورا الهام می گیرند. تحولات تاریخی بیانگر جاودانگی عاشورا و برخورداری آن از فرهنگ و تمدنی است که تا کنون توانسته در طول بیش از یک هزار و400 سال سرمشق دوران و نسل ها باشد و اینگونه عاشورا و پرچم عشق به اباعبدالله حسین (ع) همچنان برافراشته باقی ماند.

مبارزان یمنی با تکیه بر فرهنگ غنی عاشورایی است که همچنان به پایداری ادامه می دهند و جهان از اسرار این مقاومت ملت یمن شگفت زده است.

تعالیم آزادیخواهانه تشیع بر مقابله با هرنوع سلطه پذیری استوار است و چنین اراده و باور دینی مردم یمن است که به عنوان پشتوانه فکری مردم این کشور جهت قیام در برابر استبداد و سلطه گری عمل می کند. آمریکا و رژیم عربستان همواره این تعالیم را به عنوان مانعی در راه تداوم سیاستهای سلطه جویانه خود در منطقه می بینند و از اینرو ما شاهد بزرگترین توطئه ها از جانب آنان در منطقه علیه اسلام اصیل بویژه تشیع و پیروان اهل بیت (ع ) هستیم تا بلکه آنان را از ادامه مقاومت بازداشته و به تسلیم در برابر مطامعشان وادار کنند.

اما تحولات منطقه نشان داده است که رشد روز افزون فرهنگ عاشورایی هرگز خاموش شدنی نیست. در نظام تربیت اسلامى یکى از عوامل موثر در شکل گیرى شخصیت افراد، الگوپذیرى از اسوه هاى دینى است. جامعه اى که مى خواهد نسلى توانمند، پویا، موثر و پرصلابت تربیت کند احتیاج به الگوهاى جاویدان دارد و این الگو بوضوح درمیان ملتهای منطقه از جمله یمن مشاهده می شود. امام حسین (ع) با حماسه عاشورا، الگویی از زندگی و حیات را پیش روی بشریت نهاد که سرشار از ایثار و مقاومت و آزادگی است.

حجت اسلام مهدی ارفعی، کارشناس مسایل فرهنگی گفت: قیام حسین بن علی(ع) همچون سیلی خروشان در بستر تاریخ بشریت موجب پیدایش تحولات عظیم و سرنوشت سازی در فرهنگ و تمدن انسان شد. وی افزود: پس از واقعه غمبار عاشورا هر مسلمان آزاده ای سکوت در برابر طاغوت را شرم آور و همراهی با آن را گناهی بزرگ می شمارد. وی ادامه داد: عاشورا موجب تلاش در تقویت روحیه مبارزه جویی در برابر ظالمان شد و نهضت عاشورا مرگ شرافتمندانه را آغازگر زندگی عزتمندانه ترسیم کرد و یاد داد که برای کوبیدن طاغوت ها و مستکبران از همه امکانات باید استفاده کرد و در واقع فرهنگ و تمدن عاشورایی عالمگیر شده است.

تحولات یمن بوضوح نشان داده است که آل سعود و حامیان غربی اش در جنگ و توطئه علیه مردم مظلوم یمن از نظر سیاسی، نظامی و اخلاقی شکست خورده است. عربستان سعودی از 26 مارس 2015 جنگ علیه یمن را آغاز کرد و انتظار داشت این جنگ به سرعت و با شکست جنبش انصارالله و بازگرداندن «عبدربه منصورهادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت، به پایان برسد. 

اما این جنگ در کوتاه مدت پایان نیافته و اکنون وارد چهارمین سال خود شده است. دلیل اصلی این ناکامی ائتلاف سعودی با حمایت غرب بویژه آمریکا، این است که آنان، قدرت مقاومت مردمی یمن به رهبری  انصارالله که متکی به آموزه های عاشورایی است را نادیده گرفته بودند.

نیروهای انصارالله به عنوان نماد تشکل مقاومتی مردم یمن در مقابل حملات جنگنده های سعودی، ضربه های سختی نیز به نیروهای سعودی در داخل خاک عربستان و مزدوران سعودی در داخل یمن وارد کردند. جنگ عربستان علیه یمن به دلیل تجهیزات نظامی پیشرفته آل سعود و همچنین توانمندی مالی آن و برخورداری از قدرت های سلطه جوی غربی، جنگی نابرابر است، اما تجهیزات هیچگاه کارآیی ایمان را ندارد و این ویژگی مردم یمن سدی محکم در برابر دشمنانش بوجود آورده است و آنان را در باتلاق یمن گرفتار کرده است.

کلیدواژه