میزان 02, 1397 17:55 Asia/Kabul

امریکا و ناتو به تعهداتشان در رابطه با کمک به بخش نظامی افغانستان و تجهیز نیروهای امنیتی افغان عمل نکردند

کارشناس سیاسی-نظامی افغان گفت: امریکا و ناتو به تعهداتشان در رابطه با کمک به بخش نظامی افغانستان و تجهیز نیروهای امنیتی افغان عمل نکردند.

فاروق بشر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات مسوولان وزارت دفاع افغانستان مبنی بر اینکه تلفات نیروهای نظامی افغان به دلیل عمل نکردن برخی کشورها به تعهداتشان برای تقویت نظامیان افغان اظهار داشت: امریکا در رابطه با کمک به بخش نظامی افغانستان تعهداتی کرده بود و از جمله این تعهدات اعطای هواپیماهای جنگی و هلیکوپترهای نظامی و نیز اسلحه به نیروهای نظامی افغان بود.

وی تصریح کرد: اگرچه در این زمینه اقداماتی انجام شده اما نیروهای افغان هنوز به وسایل پیشرفته نظامی ضرورت دارند و به این ضرورت ها توجه نشده ضمن اینکه امریکا و ناتو متعهد شده بودند زمانی که نیروهای افغان در مناطقی تحت فشار مخالفین مسلح قرار می گیرند به آن ها کمک می شود که به این تعهد خود پایبند نبوده اند.

به گفته این کارشناس افغان هر روز تعداد زیادی از سربازان افغان شهید می شوند و وسایل و تجهیزات آنان هم در اختیار دشمن قرار می گیرد که دلیل آن هم نبود امکانات و تجهیزات پیشرفته و ضروری جنگی است، امکاناتی که از سوی امریکا و ناتو وعده داده شده بود اما به این وعده عمل نشد.

فاروق بشر با اشاره به بحث مذاکره حکومت امریکا با طالبان عنوان کرد: طالبان به دنبال آن هستند که برخی مناطق را به تصرف خود درآورند، توان خود را به نمایش بگذارند و در زمان مذاکره از آن به عنوان امتیاز استفاده کنند.

وی یادآور شد به همین دلایل هم وزارت دفاع افغانستان از افزایش تلفات نیروهای نظامی افغان گفته و تاکید کرده کشورهایی که با افغانستان قرارداد نظامی امضا کرده اند باید کمک های بیشتری در جهت تامین امنیت این کشور کنند.

این کارشناس سیاسی-نظامی افغان اظهار کرد: قدرت های خارجی که با افغانستان قرارداد نظامی امضا کرده و تعهداتی داشته اند باید این تعهدات را انجام دهند ضمن اینکه امریکا و ناتو تعهدات بین المللی هم دارند که باید به آن عمل کنند بویژه در مورد کشورهایی مانند پاکستان که از تروریست ها حمایت می کنند. به هر صورت جنگ راه حل مشکلات افغانستان نیست و صلح از طریق شیوه های سیاسی و مذاکرات قابل دستیابی است.

بشر با اشاره به افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان گفت: به نظر می رسد که این نیروها در موارد خاصی فعالیت می کنند و وارد جنگ نخواهند شد.

وی با اشاره به توان نیروهای نظامی افغان گفت: آن ها آموزش های لازم را کسب کرده اند و تعهد لازم را هم دارند، در صورتی که امکانات وعده داده شده به آن ها در اختیارشان قرار بگیرد می توانند در برابر مخالفین مسلح اقدام کنند، به عنوان مثال زمانی که در منطقه ای مورد حمله مخالفان مسلح قرار می گیرند نیاز به نیروی هوایی پیدا می کنند اما نیروی هوایی افغانستان ضعیف است بنابراین تلفات نیروهای افغان زیاد می شود.

 

کلیدواژه