میزان 06, 1397 11:18 Asia/Kabul
  • مجمع‌عمومی؛ از تمسخر ترامپ تا تردستی نتانیاهو

نشست مجمع عمومی سارمان ملل و باز هم نمایشی به‌سبک نخست وزیر رژیم صهیونیستی؛ رژیمی که صدها کلاهک هسته‌ای دارد و این سلاح‌ها تهدیدی برای امنیت جهانی است اما در سایه حمایت‌های آمریکا به هیچ نهادی پاسخگو نیست.  

بنیامین نیانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در نشست سالیانه مجمع‌عمومی سازمان ملل، با ورود به بحث برنامه هسته‌ای ایران، باردیگر تصاویری را به نمایش گذاشت و ادعا کرد ایران همچنان به فعالیت‌های مخفی هسته‌ای خود در جنوب تهران ادامه می‌دهد. نیانیاهو سپس از اتحادیه‌اروپا انتقاد کرد که چرا تلاش دارد با جمهوری اسلامی ایران همکاری تجاری داشته باشد. 

این چندمین بار است که نخست‌وزیر متوهم اسرائیل با نمایش تصاویری، ادعاهایی را ضد ایران و فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز آن مطرح می‌کند. نتانیاهو در نمایش قبلی، (30 آوریل 2018) تعدادی عکس، سی‌دی و کاغذ را در برابر دوربین تلویزیون نشان داد و مدعی شد ایران برنامه‌ مخفی برای ساخت سلاح اتمی دارد. پس از این نماش مضحک بود، نتانیاهو؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را مجاب کرد از برجام خارج شود. اکنون پس از حدود چهار ماه و نیم از برجام منهای آمریکا و انزوای این کشور، جامعه‌جهانی از برجام حمایت می‌کند و اذعان دارد ایران به تعهدهای برجامی خود پایبند است. تنها «مرجع راست‌آزمایی از برنامه هسته‌ای ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون 12 بار پایبندی ایران را به برجام» تایید کرده است.

یک هدف مشترک در پس هیاهوی ترامپ و نمایش‌های مضحک نتانیاهو وجود دارد و آن هم انزوای ایران در جهان است، اما همین چند روز پیش بود، هنگامی که ترامپ درباره ایران و دستاوردهایش در مجمع‌عمومی سازمان ملل سخن می‌گفت، مورد تمسخر سران کشورهای مختلف قرار گرفت. پس از این تمسخر؛ در نشست شورای امنیت سازمان ملل هم ترامپ تلاش کرد با تهدید، اروپایی‌ها را به انزوای ایران مجاب کند، اما 14 عضو از 15 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت از برجام حمایت کردند و باردیگر این آمریکای‌ترامپ بود در انزوای کامل قرار گرفت. در همین زمینه؛ نشریه آمریکایی «تایم» نوشت: «تلاش دولت ترامپ برای منزوی کردن ایران در سازمان ملل متحد، نتیجه عکس داد.» این نشریه آمریکایی، تشکیل نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ و سخنرانی تند وی ضد ایران را ناکارآمد خواند و می‌نویسد: «بعد از اتمام سخنان ترامپ در این نشست، سایر کشورها به انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام پرداخته‌‌اند.» 

روز چهارشنبه پس از نشست شورای امنیت؛ 120 عضو جنبش غیرمتعهدها در سندی از «برجام» حمایت، سلاح‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل را محکوم کردند و با اشاره به تهدید این سلاح‌ها در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن، پیوستن این رژیم را به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای «ان‌پی‌تی» خواستار شدند. 

هیاهوی دونالد ترامپ و نمایش‌های مضحک نتانیاهو که در جریان سخنرانی روز پنجشنبه خود در مجمع‌عمومی فقط نمایندگان آمریکا و اسرائیل در سازمان ملل برای وی دست زدند، جامعه‌جهانی را فریب نخواهد داد. سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل خطری جدی برای جهان است و فرافکنی، نتانیاهو و ترامپ را به هدف خود نخواهد رساند. «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران پنجشنبه‌شب در واکنش به ادعای جدید نتانیاهو، در توئیتر نوشت: «هیچ نمایش و تردستی دیگر نخواهند توانست این را پنهان کند که اسرائیل تنها رژیم دارنده یک برنامه تسلیحاتی مخفی و اعلام نشده شامل یک زرادخانه اتمی واقعی در منطقه‌است.» به گفته وزیر خارجه ایران، نتانیاهو چوپانی‌دروغگو است و در موقعیتی نیست که بخواهد درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز دیگران وقیحانه اتهام بزند.

کلیدواژه