میزان 09, 1397 15:47 Asia/Kabul

هر تلاشی برای برقراری صلح در افغانستان یا هر نقطه دیگری از دنیا مثبت و قابل قدر است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان تاکید کرد: هر تلاشی برای برقراری صلح در افغانستان یا هر نقطه دیگری از دنیا مثبت و قابل قدر است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین رضوانی بامیانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر هیات علمای افغانستان به پاکستان با هدف جستجوی راه های برقراری صلح در افغانستان و دیدار با علمای پاکستانی در این زمینه اظهار داشت: هر انسان مسلمان و آزاده وظیفه دارد در جهت تامین صلح در هر سرزمینی که جان انسان ها در آن با خطر مواجه است، تلاش کند.

وی افزود: در افغانستان هم مردم و بویژه علما وظیفه دارند که در جهت برقراری صلح و امنیت تلاش کنند، کشورهای همسایه افغانستان هم باید در این زمینه کار کنند و علمای بی طرف پاکستان نیز باید در این زمینه تلاش کنند اما تجربیات گذشته نشان داده که علمای پاکستانی در این زمینه فعالیتی نداشته اند.

به گفته این روحانی افغان علمای پاکستان هم به دو دسته تقسیم می شوند، دسته ای که بی طرف بوده و وابسته به جناحی از قدرت نیست، در بین آن ها افراد خیرخواه و دلسوزی هستند اما تلاش آن ها چندان کارساز نیست. اما دسته دیگر با ارتش و سازمان استخبارات اردوی این کشور (آی. اس. آی) ارتباط دارد و تا زمانی که ارتش پاکستان خواهان برقراری صلح در افغانستان نباشد آنان هم اقدامی در این زمینه نمی کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان اظهار کرد: یک مشکل در پاکستان این است که با وجود تمایل علمای بی طرف و منصف برای برقراری صلح در افغانستان، آنان اختیاری در این زمینه و مخصوصاً وادار کردن طالبان به دست برداشتن از جنگ در افغانستان، ندارند و این نظامیان پاکستان هستند که نقش دارند. از سوی دیگر دولت غیرنظامی پاکستان هم در این کشور نقش زیادی ندارد و نمی تواند تصمیم تاثیرگذاری در زمینه تامین صلح و امنیت بگیرد.

رضوانی بامیانی عنوان کرد: نکته مهم دیگر نقش کشورهای قدرتمند در مدیریت جنگ در افغانستان است و تا زمانی که آن ها اراده ای برای پایان دادن به این جنگ پیدا نکنند برگزاری نشست ها و جلسات در این زمینه کار چندانی از پیش نمی برد.

وی اضافه کرد: سیاست برخی کشورها در بسیاری اوقات تابع اخلاق و منطق نیست، چنانکه مثلاً در حال حاضر شاهد ناامنی و خونریزی در یمن هستیم و مردم این کشور دچار مشکلات فراوانی شده اند، در سوریه، فلسطین و بسیاری نقاط دیگر هم اوضاع مناسبی حاکم نیست.

 

کلیدواژه