واکنش شورای امنیت ملی افغانستان به طرح خصوصی‌سازی جنگ
(last modified 1397-07-13T07:39:55+00:00 )
میزان 13, 1397 12:09 Asia/Kabul

شورای امنیت ملی افغانستان با واگذاری جنگ این کشور به شرکت آمریکایی - صهیونیستی "بلک واتر" مخالفت و در مورد پیامدهای آن هشدار داد .

این شورا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، بحث واگذاری جنگ افغانستان به شرکت‌ های امنیتی خصوصی پذیرفتنی نیست وعلیه کسانی که این طرح رامطرح می‌کنند از گزینه‌های حقوقی استفاده خواهد کرد.

دراین بیانیه تاکید شده است،مبارزه با تروریسم از طرف دولت افغانستان ادامه دارد و دولت و مردم این کشور تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهند داد که مبارزه ضد تروریسم خصوصی شده و به یک تجارت سود آور تبدیل شود.

نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نیز از توانایی لازم برای دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و حقوق شهروندان افغان در مقابل دشمنان برخوردارند .از سال 2001 زمان اشغال افغانستان از سوی آمریکا و متحدان آن، شرکت های امنیتی خصوصی به بهانه تامین امنیت نهادهای سیاسی و پشتیبانی  وارد افغانستان شدند .

بسیاری براین اعتقادند که وزارت خانه های خارجه ودفاع آمریکا به همراه سازمان جاسوسی این کشور "سیا"  با وارد کردن شرکت های امنیتی خصوصی به افغانستان درآمد سرشاری را نصیب خود کردند زیرا بخشی از کمک های بین المللی برای بازسازی افغانستان به شرکت های امنیتی خصوصی پرداخت شد اما جنایات متعدد این شرکت ها اعم از کشتار مردم و ایجاد زندانهای خصوصی و شکنجه بازداشت شددگان افغان که به صورت غیر قانونی صورت می گرفت باعث شد، حامد کرزای رییس جمهوری پیشین افغانستان با راهزن و جنایت کارخواندن شرکت های امنیتی  خصوصی دستور توقف فعالیت انها را افغانستان صادر کند . 

ولادیمیر بروتر،  کارشناس مسایل امنیتی

"واگذاری امور نظامی به یک سازمان خصوصی در افغانستان به این معنی است که در این کشور شبه نظامیانی وجود خواهند داشت که نماینده رسمی واشنگتن نبوده و مقامات آمریکا هیچ گونه مسئولیت رسمی درقبال آنها ندارند و این  به نفع تأمین امنیت در افغانستان نیست بلکه جرم و جنایت در این کشور افزایش خواهد یافت "

با واگذاری امور دفاعی و نظامی به ارتش افغانستان در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما،نظامیان این کشور توانایی و اراده خود را برای تامین امنیت  و دفاع از استقلال  و حاکمیت ملی افغانستان نشان داده اند.

با این وجود،آمریکا که قصد ترک افغانستان را ندارد با دامن زدن به بحران های مدیریت شده همواره می کوشد ادامه حضور نیروهای آمریکایی وعضو ناتو  را در افغانستان توجیه کند.

اکنون نیز واشنگتن با ادعای تلاش برای کاهش هزینه های نظامی خود درصدد واگذاری جنگ افغانستان به شرکت های امنیتی خصوصی ازجمله بلک واتر است که سابقه جنایات بسیاری در این کشور و عراق دارد.

"بشیر بیژن"  کارشناس مسایل سیاسی 

"آمریکا نه‌تنها در صدد ترک افغانستان نیست، بلکه  می‌خواهد حضور خود را در منطقه  گسترش دهد و شرکتهای امنیتی خصوصی ابزار جدید امریکا در این خصوص است."

درهرحال،از دیدگاه ناظران سیاسی آنچه باعث می شود آمریکا جسارت نقض استقلال و حاکمیت ملی افغانستان را داشته باشد و برای امور امنیتی این کشور تصمیم گیری نماید ادامه اختلافات داخلی در افغانستان و تاثیر آن بر توان امنیتی وتصمیم گیری است بنابراین اگرچه همه نهادهای سیاسی و امنیتی افغانستان با خصوصی سازی جنگ این کشور مخالفند اما تفرقه مانع از تاثیر گذاری جدی آنها بر تصمیم گیری های آمریکا می شود. بنابراین تقویت وحدت ملی و درهمان حال درک خطرازسوی گروه طالبان ، می تواند آمریکا را در این خصوص وادار به عقب نشینی از افغانستان کند.

کلیدواژه