میزان 14, 1397 14:04 Asia/Kabul

عطا محمد نور با توجه به نفوذش می تواند نقش برجسته ای در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری افغانستان داشته باشد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی سابق بلخ با توجه به نفوذش می تواند نقش برجسته ای در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری افغانستان داشته باشد.

دکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تنش های لفظی اخیر بین عطا محمد نور و برخی سران حکومتی گفت: دولت از یکسو آقای نور را کنار زده و از سوی دیگر می خواهد وی را برای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با خود داشته باشد که البته آقای نور اهل معاملات کوچک نیست.

وی افزود: ارگ ریاست جمهوری افغانستان حلقات خاصی را مورد حمایت خود قرار داده و می دهد و چهره ها و حلقاتی که مخالف برنامه های ارگ هستند، کنار زده می شوند، به عنوان نمونه اختلافاتی میان ارگ با جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری وجود داشت که به نوعی کنار زده شد و پس از بازگشت هم نقش چندانی نداشته است. احمد ضیاء مسعود نماینده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب هم به طریقی دیگر کنار گذاشته شد.

به گفته این کارشناس سیاسی یکی از چهره های اثرگذار و مهم هم عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و والی سابق بلخ است که گذشته کاری خوبی پس از پیروزی جهاد و مقاومت مردم افغانستان داشته که از پایگاه مردمی هم برخوردار بود و خدمات ارزنده ای نیز برای ولایت بلخ انجام داد.

مظفری عنوان کرد: یکی از اهداف دولت برای کنار زدن آقای نور هم آن بود که در انتخابات پارلمانی و به دنبال آن انتخابات ریاست جمهوری از جایگاه و نقشی که می توانست بازی کند، جلوگیری نماید. در عین حال تلاش می کند که او را در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با خود داشته باشد اما وی مانند دیگر اعضای حزب جمعیت وارد معاملات کوچک نمی شود.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: عطا محمد نور نقش برجسته ای هم در تامین امنیت ولایت بلخ داشت اما کسانی به دنبال ناامن شدن این ولایت بودند و به همین دلیل برکناری آقای نور را پیگیری می کردند چنانکه پس از برکناری وی، ناامنی ها در این ولایت بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: البته برکناری آقای نور بر اساس یک توافقنامه با دولت مرکزی صورت گرفت که گفته می شود دولت به مفاد آن عمل نکرده و اکنون هم اظهارات تندی بین آقای نور و سران حکومت رد و بدل می شود.

 

کلیدواژه