میزان 16, 1397 19:02 Asia/Kabul
  • انتقاد از ناتوانی دولت افغانستان در تامین امنیت مناطق هزاره نشین

معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با انتقاد از ناتوانی دولت در تامین امنیت ولایات هزاره نشین در روزهای اخیر، دولت اشرف غنی را به برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز درکابل تهدید کرد.

 محمدمحقق همچنین از دولت افغانستان خواست امنیت مناطق هزاره نشین در ولایت غور و لوگر در مرکز این کشور را تامین کند و به کشتار شیعیان در این مناطق پایان دهد. 

رهبرحزب وحدت ملی افغانستان همچنین به سرکوب طرفداران على پور از فرماندهان خیزش مردمی درشهرستان "لعل وسرجنگل"در ولایت لوگر از سوی نیروهای امنیتی اشاره کرد و گفت:حمله به مردمى که سال ها براى استقلال این کشور جهاد و مقاومت کردند،پذیرفتنی نیست. 

وی افزود: برای تامین امنیت شهرستان "لعل وسرجنگل" در ولایت لوگر، نیروهای امنیتی بایدهرچه سریعترازاین ولایت خارج شوند و دولت نیز از مردم پوزش بخواهد. درعملیات نیروهای امنیتی افغانستان برای بازداشت یکی از فرماندهان محلی خیزش مردمی درشهرستان«لعل وسرجنگل» ولایت غورهفت غیرنظامی و چهار نیروی  پلیس کشته شدند.

انتقاد معاون رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از دولت این کشور به دلیل ناتوانی درتامین امنیت مردم مناطق هزاره نشین در ادامه روند انتقاداتی است که درباره سیاست های کلان امنیتی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان مطرح می شود.

در فضای سیاسی و اجتماعی افغانستان علاوه برآنکه سیاست های امنیتی دولت وحدت ملی این کشور به ضعف شدید در کارآمدی و اثر بخشی متهم است،از تاثیر ملاحظات شخصی،گروهی،حزبی وقومی برسیاست هاواقدامات امنیتی نیز به شدت انتقادمی شود.

رخدادهای شهرستان"لعل وسرجنگل" درولایت لوگردرآنچه سرکوب فرمانده خیزش مردمی خوانده شده است تا حدودی مشابه اتفاقاتی است که چند ماه پیش در ولایت فاریاب درشمال افغانستان انجام شد ودر این چارچوب نظام الدین قیصاری فرمانده خیزش مردمی در این ولایت از سوی نیروهای امنیتی برای مدتی بازداشت شد. 

 با وجود آنکه خیزش های مردمی در برخی ولایات از جمله درلوگر،فاریاب و غور با هدف کمک تامین امنیت شکل گرفته است،اما دولت افغانستان با آن مخالف است.

این دیدگاه در بین مقامات دولت افغانستان وجود دارد که خیزش های مردمی با ماهیت امنیتی،جایگاه نهادهای مسئول تامین امنیت را با تردید های جدی در بین مردم مواجه می کند وبه همین دلیل این گونه خیزش ها ازجمله در ولایت لوگر بنا به برخی مدارک و شواهد از سوی نیروهای امنیتی سرکوب می شود.

بر خلاف آنچه که طیف خاصی در دولت افغانستان شکل گیری خیزش های مردمی برای مقابله با ناامنی ناشی از گروه های تروریستی و کمک به تامین امنیت را مخدوش کننده اقتدار دولت این کشور می دانند،اما از نظرطیف وسیعی از گروه های سیاسی،قومی و مذهبی در افغانستان،بهره گیری از ظرفیت های مردمی و مشارکت آنان در تامین امنیت،می تواند موجب تقویت ثبات وایجاد هم افزایی با نیروهای دولتی در تامین امنیت بشود.

"امان الله ظافر"سرپرست فرماندهی پلیس فاریاب می‌گوید،نیروهای خیزش مردمی در پنجاه درصد عملیات‌های ضد تروریستی دراین ولایت نقش دارند.

به دلیل نقش خیزش های مردمی درکمک به تامین امنیت در افغانستان که درمقاطع مختلف تاریخ این کشورهم نمونه های کارآمدی از آن مشاهده شده است،معاون رئیس اجرایی کابینه افغانستان خواستار تجدید نظر دولت کابل در رویکرد سرکوب این خیزش ها شده است.

جالب این که برنامه سرکوب خیزش های مردمی درافغانستان ضمن آنکه موجب افزایش خشونت می شود،میتواند دولت این کشور را از ظرفیت های بی نظیر مشارکت پذیری مردم در روند تامین امنیت محروم کند.