میزان 23, 1397 10:07 Asia/Kabul
  • تحلیل  رییس جمهوری اسلامی ایران از اهداف خصمانه امریکا علیه ایران

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های ایران، ضمن تشریح اهداف گردانندگان کاخ سفید ضد جمهوری اسلامی گفت : آمریکایی‌ها با هدف نهایی مشروعیت‌زدایی از نظام اسلامی، ابتدا با جنگ روانی شروع کردند و در ادامه وارد جنگ اقتصادی با ایران شدند.

 روحانی با بیان این که آمریکا با خروج از برجام از نظر حقوقی و سیاسی با چالش جدی مواجه شده و شکست خورده است ؛ تصریح کرد: ملت ایران از همه توطئه‌های دشمنان با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور خواهد کرد.

سخنان رییس جمهور در تحلیل سرانجام اقدامات یکجانبه امریکا و عهد شکنی اش در برجام ، سخنی واقع بینانه است.

مقام های آمریکا گفته اند که  قصد دارند با اِعمال تحریم علیه هر شرکتی که بعد از 4 نوامبر به همکاری تجاری با تهران ادامه دهد، صادرات نفت ایران را به «صفر» برسانند؛اما دولت امریکا  در این زمینه با موانع زیادی روبروست.

شبکه خبری بلومبرگ  در سرمقاله روز جمعه خود با اشاره به  اختلافات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا با کشورهای اروپایی  نوشت:" آمریکا بدون متحدانش نمی‌تواند ایران را به چالش بکشد."

بلومبرگ  با اشاره به تلاش‌های دولت ترامپ برای قطع ارتباط ایران با سامانه موسوم به «سوئیفت»، آن را «ایده‌ای بد» توصیف کرده است. 

شبکه «سوئیفت» (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی)   تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند. با توجه به اینکه اعضای هیئت مدیره این شبکه را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند؛دولت آمریکا  فشارها برای قطع دسترسی ایران به این شبکه را تشدید کرده است.

وادار کردن سوئیفت به قطع رابطه با ایران مستلزم این است که این نهاد از قوانین اروپا تخطی کند . 

اکنون تحلیلگران بین‌المللی  به این مسئله می‌پردازند که چه توافق هسته‌ای بدون آمریکا پابرجا بماند و چه نماند، بلایی که بر سر آمریکا می‌آید بسیار بزرگ‌تر از بلایی است که ممکن است بر سر توافق هسته‌ای/برجام / بیاید.

«دن گلیزبروک» کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در گزارشی تحت عنوان «برای تدبیر توهم‌آلود ترامپ درباره نفت ایران ده‌ها سال دیر شده است » می گوید :

«علت جنون دولتمردان امریکا  برای نابود کردن ایران واضح است؛ وجود ایران به عنوان یک کشور مستقل، به خودی خود، کنترل امپریالیستی بر منطقه را تهدید می‌کند؛ و این مسئله به نوبه خود موجب تضعیفِ هم قدرت نظامی آمریکا و هم نقش جهانی دلار می‌شود

اکنون بخش مهمی از سیاست ترامپ در قبال ایران ، تلاش برای  تأثیرگذاری بر محیط داخلی و تضعیف اقتصاد  ایران ، زیرسوال بردن مشروعیت، مقبولیت و کارآمدی نظام و محدود کردن توان  دفاعی کشور در حوزه موشکی  است.

حضرت  آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و شهدای مرزبان،  گفتند: "...گزافه‌گویی‌های رئیس جمهور امریکا موضوع جدیدی نیست زیرا نظام اسلامی از ابتدا با توطئه های گوناگونی مواجه بوده است ،اما بدخواهان ملت ایران هیچ غلطی نتوانسته اند بکنند."

ایران طی سال های گذشته توانست تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. در شرایط کنونی که دیوار تحریم ها شکاف برداشته و میان کشورهای اروپایی با آمریکا درباره تحریم ایران اختلاف های جدی وجود دارد، ایران به راحتی می تواند با برقراری شبکه ای از روابط با  دیگر کشورها این تحریم ها را نیز پشت سر بگذارد.