تلاش ترامپ برای خروج آل سعود از بن بست بحران خاشقچی
(last modified 1397-07-24T07:39:20+00:00 )
میزان 24, 1397 12:09 Asia/Kabul
  •  تلاش ترامپ برای خروج آل سعود از بن بست بحران خاشقچی

با گذشت بیش از دو هفته از ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی در ترکیه موضعگیری ها و درخواست ها برای آشکار شدن وضعیت این روزنامه نگار از سوی مقامات و نهادهای بین المللی همچنان ادامه دارد، به طوری که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و مقامات سعودی اکنون زیر فشار افکار عمومی درصدد تغییر موضع خود در قبال ناپدید شدن این روزنامه نگار هستند.

جمال خاشقچی که به عنوان ستون‌نویس با روزنامه "واشنگتن‌پست" همکاری داشت، 10 میزان برای انجام برخی کارهای اداری به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه‌ کرد و از آن زمان از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست. گزارش‌های اولیه پلیس ترکیه حاکی است که خاشقچی داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که پیش از این دخالت عوامل عربستان در قتل روزنامه نگار منتقد این کشور را انکار کرده بود در تازه ترین اظهار نظر خود با تغییر موضعی  آشکار در حمایت از متحد منطقه ای خود ریاض، احتمال اینکه این روزنامه نگار منتقد آل سعود به دست «عناصر خودسر» کشته شده باشد، مطرح کرده و تاکید کرد «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در گفتگو با وی، اطلاع داشتن از قتل جمال خاشقچی را به شدت انکار کرده است .

این در حالی است که ترامپ پیش از این، در موضعگیری های مختلف در حمایت از رژیم سعودی گفته بود تمایلی به شنیدن اخبار مربوط به خاشقچی ندارد و حتی در برابر درخواست برخی از سناتورهای آمریکایی برای قطع صادرات تسلیحاتی به عربستان به دلیل ماجرای خاشقچی وهمچنین جنگ یمن، گفته بود حاضر نیست سرمایه گذاری صدها میلیارد دلاری عربستانی ها را فدای این ماجرا کند.

ادامه فشار افکارعمومی بر ترامپ و رژیم سعودی سبب شده تا آنها در تلاش برای نجات خود، سناریوهای دیگری را طراحی کنند، مقامات عربستان که تصور می کردند با وقت کشی می توانند از ابعاد این جنایت بکاهند، اکنون با ادامه موج گسترده اعتراضات جهانی و واکنش های بین المللی همچنین برملا شدن برخی مدارک غیر قابل انکار از این جنایت، با پشتیبانی آمریکا درصدد طراحی سناریویی هستند تا قتل خاشقچی را به عناصر خودسر نسبت دهند. این ادعا در حالی است که ورود خاشقچی به کنسولگری سعودی در ترکیه  و خروج نشدن وی از کنسولگری محرز است.

«جان برنان»John Brennan مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در این باره می گوید: اگر خاشقچی در هتل یا اقامتگاه شخصی در ترکیه ناپدید شده بود،انکارپذیری دولت سعودی موجه بود، اما وی وقتی ناپدید شد که مدارک ویدئویی از حضورش در کنسولگری عربستان موجود است، از این رو انکار عربستان  بسیار ریاکارانه است.

ترامپ در حالی درصدد است اتهام قتل را از خاندان سعودی دور کند و به عناصر خود سر نسبت دهد که اقدامات رژیم سعودی در مقابله با روشنفکران و منتقدان مدت هاست اعتراض نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است.

«ریچارد سوکولوسکی»Richard Sokolsky کارشناس اندیشکده کارنگی نیز در این باره می گوید: «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی اکنون رهبر بی رحم ،بی منطق و ستمگری است که به دنبال سرکوب و ساکت کردن منتقدان خود در داخل و خارج است هرچند مسوولیت این قضیه به عهده سعودی هاست اما سیاست آمریکا در قبال ریاض،باعث مصونیت بخشی به محمد بن سلمان شده است.

اکنون جامعه جهانی، بیش از پیش خواستار روشنگری و پاسخ صریح «ریاض» در رابطه با قتل جمال خاشقچی است از این رو «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به عربستان و ترکیه درصدد یافتن راه حلی برای خروج رژیم آل سعود از بحران  قتل این روزنامه نگار برآمده است.

کلیدواژه