مردم افغانستان نمایندگان و مسوولانی مستقل، قانونمند، پایبند به ارزش ها و پاسخگو می خواهند
(last modified Mon, 22 Oct 2018 10:56:17 GMT )
میزان 30, 1397 15:26 Asia/Kabul

مردم افغانستان با حضور گسترده پای صندوق های رای این پیام را دادند که نمایندگان و مسوولانی پاک، مستقل، قانونمند، پایبند به ارزش ها و پاسخگو می خواهند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: مردم افغانستان با حضور گسترده پای صندوق های رای این پیام را دادند که نمایندگان و مسوولانی پاک، مستقل، قانونمند، پایبند به ارزش ها و پاسخگو می خواهند.   

عبدالبصیر حقجو در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با وجود نارضایتی های مردم از عملکرد مسوولان حکومتی و پارلمانی، شرکت گسترده آنان پای صندوق های رای در انتخابات پارلمانی این پیام را داشت که حکومتی می خواهند که آزاد، مستقل، قانونمند و پایبند به ارزش ها باشد، جلو فساد و بی عدالتی و مداخلات خارجی ها را بگیرد و ارزش های دینی و فرهنگی را حفظ کرده و پاسخگو باشد.

وی در مورد روند رای گیری گفت: دست اندرکاران برنامه انتخابات غیر حرفه ای به نظر می رسیدند، آموزش های لازم در مورد سیستم انتخابات به آن ها داده نشده بود و ضعیف کار می کردند، در برخی مراکز رای دهی هم کارمندان دیر آغاز به فعالیت کردند. کم کاری دست اندرکاران برنامه انتخابات باعث نگرانی مردم شد و این ذهنیت را ایجاد کرد که اگر همین کارمندان بخواهند برنامه شمارش آراء و اعلام نتایج را به پیش ببرند احتمال تقلب هم وجود دارد.

رئیس شورای ژورنالیستان ولایت بدخشان یاد آور شد که سیما سمر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان هم از روند برگزاری انتخابات انتقاد کرد و از تبانی برخی کارمندان انتخاباتی با برخی از نامزدها یاد کرد.

حقجو عنوان کرد: اگرچه احزاب سیاسی تلاش کردند که با استفاده از سیستم بایومتریک یا شناسایی الکترونیک رای دهندگان جلو تقلب گسترده را بگیرند اما تقلب صورت گرفت، با وجود همه این ها مردم افغانستان امیدوارند که در روند اعلام نتایج انتخابات شفافیت در نظر گرفته شود هرچند دستکاری نتایج بعید به نظر نمی رسد.

وی اضافه کرد: شرکت گسترده زنان در انتخابات از یکسو و خودداری عده ای از مردم از شرکت در انتخابات در اعتراض به عملکرد نادرست حکومت و پارلمان قبلی از سوی دیگر جلب توجه بود، برخی از مردم هم به خاطر بی نظمی در مراکز رای گیری از دادن رای منصرف شدند.

 

کلیدواژه