واکنش حکمتیار به انتخابات پارلمانی افغانستان
(last modified 1397-08-01T05:15:30+00:00 )
عقرب 01, 1397 09:45 Asia/Kabul
  •  واکنش حکمتیار به انتخابات پارلمانی افغانستان

«گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان انتشار گزارش ها درباره حضور میلیونی مردم این کشور در انتخابات پارلمانی را نادرست و تمسخر آمیز خواند.

 «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «شمشاد» با اشاره به مشکلات فنی در روند برگزاری انتخابات پارلمانی این روند را ناکام عنوان کرد و افزود: روند انتخابات پارلمانی افغانستان غیرقابل اعتماد و اعلام حضور میلیونی در این انتخابات تمسخر آمیز است.

وی با اشاره به مسدود باقی ماندن شماری از مراکز رای دهی اظهارات کمیسیون انتخابات افغانستان درباره موفقیت آمیز بودن برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را رد کرد.

این درحالی است که «جمال‌الدین» پسر «گلبدین حکمتیار» هم یکی از نامزد های انتخابات پارلمانی افغانستان است. 

انتخابات پارلمانی افغانستان با حضور بیش از 4 میلیون نفر در 32 ولایت از سی و چهار ولایت این کشور با وجود تهدیدات امنیتی روزهای 28 و 29 میزان برگزار شد.

سخنان گلبدین حکمتیاردرغیرقابل اعتماد خواندن روند برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان و باورناپذیری حضور میلیونی واجدان شرایط رای در این انتخابات، ضربه ای به اصل مشارکت مردم دراین عرصه مهم سیاسی وهمچنین ایجاد بی اعتمادی در بین افکار عمومی در خصوص روند انتخابات است.

البته این اولین بارنیست که رهبر حزب اسلامی افغانستان بر خلاف منافع ملی ومصالح عمومی این کشور موضعگیری کرده است.

حکمتیار از زمان امضای توافقنامه صلح با دولت افغانستان در اکتبر سال 2016 و پس از آن ورود به کابل،مواضعی اتخاذ کرده که با روند های ملی دراین کشور به خصوص قانون اساسی در تعارض بوده است.

«سیدعیسی مزاری» کارشناس مسائل سیاسی و دبیرکل حزب اسلامی تبیان افغانستان گفته، متاسفانه حکمتیار نه تنها به برقراری صلح در این کشور کمک نکرده بلکه سخنان جنجالی وی افکارعمومی افغانستان و فضای سیاسی – امنیتی کشور را متشنج کرده است.

رئیس حزب اسلامی در چارچوب مواضع توهین آمیز و جنجالی خود در اظهاراتی واهی، احمد شاه مسعود از قهرمانان ملی افغانستان در مبارزه با طالبان را به ارتباط با سازمان اطلاعات پاکستان متهم کرد که با واکنش بسیار تند مردم و گروه های مختلف سیاسی از جمله حزب جمعیت اسلامی افغانستان روبرو شد. 

مقامات این حزب، این اتهام ناروای حکمتیار را نفاق افکنانه و پروژه ای برای دامن زدن به اختلافات قومی و زبانی توصیف کردند.

 حکمتیارعلاوه بر این با متهم کردن برخی مقامات دولت وحدت ملی وابسته به جریان هواداررئیس اجرایی کابینه به حضوردرجایگاه اپوزیسیون دولت،دربرخی سخنرانی های خود با دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی و زبانی،تلاش کرده برخی گروه های مردمی را علیه دولت کابل تحریک کند.

مجموعه اقدامات حکمتیار در حدود دو سال گذشته موجب شده تا وی در میان بخشی از مردم،گروه های سیاسی و حتی در سطوح مقامات ملی و محلی افغانستان به عنوان شخصیتی جنجالی که در تلاش برای تعمیق اختلافات داخلی است، مورد شناسایی قرار بگیرد.

این دیدگاه وجود دارد که ناامیدی حکمتیاراز محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای حضور در دولت وحدت ملی این کشور وهمچنین جایگاه بشدت ضعیف وی در بین ائتلاف مخالفان سیاسی دولت کابل، موجب شده تا رهبرحزب اسلامی افغانستان،بیش از گذشته به طرح مواضع جنجالی و اختلاف ساز در محیط سیاسی و اجتماعی این کشور بپردازد.

کلیدواژه