عقرب 06, 1397 09:47 Asia/Kabul
  •  اربعین؛ شکوه و حدت و  همبستگی

عظمت و شکوه مراسم اربعین به عنوان نمادی از همه ارزشهای متعالی اسلامی و انسانی

 باز هم اربعین، موعد بزرگترین اجتماع مذهبی در جهان رسید. میلیونها نفر برای پاسداشت نماد انسانیت و آزادگی با پای پیاده مسیر بیش از هشتاد کیلومتری را به یاد مظلومیت و تنهایی سرور و سالار جهانیان امام حسین علیه السلام طی می کنند. شکوه نمایان شده در این حرکت عظیم انسانی غیرقابل توصیف است و هیچ زبانی را یارای توصیف آن نیست. تمامی اهالی شهرها و مناطق قرار گرفته در مسیرهای شش گانه منتهی به شهر کربلا با تمام وجود و عشق و علاقه غیرقابل توصیف خود برای پذیرایی و میزبانی از زائران سید الشهداء (ع) به صحنه آمده اند و خانه ها ، مغازه ها، حسینیه ها، مساجد و مجتمع های مسکونی زیارتی توریستی خود را در اختیار زائران قرار داده اند.

امام حسین علیه السلام پیشوای سوم شیعیان علیه السلام است. اما امام حسین‌(ع) شخصیتی محدود به یک مکان و یک مذهب و یک عده خاص نیست. او اسوه آزادگی برای همه مسلمانان و انسانها است. ماهاتما گاندی رهبر آزادیخواه هند درباره امام حسین (ع) گفته است: من معتقدم که گسترش اسلام نه با استفاده از شمشیر بلکه با شهادت حسین بن علی، این شخصیت قدسی آسمانی صورت گرفته است. من از حسین(ع) آموختم که چگونه درحالیکه مورد ظلم قرار گرفته‌ام به پیروزی دست پیدا کنم. توماس کارلایل فیلسوف و مورخ انگلیسى می گوید: بهترین درسى که از تراژدى کربلا می‌توان گرفت این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند؛ آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددى در جایى که حق با باطل روبرو می شود اهمیت ‏ندارد و پیروزى حسین با وجود اقلیتى که داشت، باعث شگفتى من است. «آنتوان بارا»، نویسنده معاصر مسیحی اهل سوریه سخنان زیادی در مورد امام حسین(ع) نقل کرده است، از جمله اینکه می‌گوید: اگر حسین(ع) از آن ما بود، همه جا برای او بیرقی برمی‌افراشتیم و با نام او همه را به دینمان دعوت می‌کردیم. این اظهار نظرها درباره امام حسین علیه السلام نشان می دهد هر انسان آزاد اندیشی یا هر گرایش مذهبی و اعتقادی به امام حسین به عنوان مظهر ارزشهای متعالی انسانی احترام می گذارد. حضور مسلمانان از مذاهب دیگر اسلامی و حتی غیر مسلمانان در مراسم راهیپمایی با شکوه اربعین گویای همین واقعیت است.

برخی رسانه های غربی نیز سعی کرده اند نگاه واقع بینانه و بدون کینه رایج به اسلام در سطح رسانه های غرب داشه باشند. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» چند سال پیش در یادداشتی با تاکید بر اینکه زیارت اربعین حسینی بزرگ ترین تجمع بشری در جهان شمرده می شود، نحوه تعامل رسانه های غربی با این زیارت میلیونی را مورد انتقاد قرار داد. نویسنده مقاله حکایت جوان استرالیایی را نقل می کند که شیفته امام حسین(ع) شده است. وی پیاده به زیارت بارگاه امام حسین علیه السلام مشرف شده و همان جا اسلام می آورد. در بخشی از این یادداشت نویسنده به نقل از این جوان استرالیایی می نویسد: برآورد شده بیش از ۲ میلیون وعده غذایی رایگان افراد و نیروهای داوطلب مردمی به زائران ارائه می دهند که بسیار بیشتر از میزان غذایی است که وزارت دفاع آمریکا به زلزله زدگان کشور «هائیتی» کمک کرد . نویسنده مقاله ضمن انتقاد از نحوه تعامل رسانه های غربی با این رخداد عظیم، این رسانه ها را به تلاش برای فریب و تحریف افکار عمومی و پنهان کردن عمدی حقیقت آنچه در عراق جریان دارد، متهم می کند. در ادامه این یادداشت آمده است زیارت اربعین به خاطر سه نماد بزرگ ترین تجمع بشری در جهان، بزرگ ترین گروه داوطلب مردمی در دنیا و بزرگ ترین سفره گسترده و رایگان در جهان، باید در کتاب رکوردهای «گینس» ثبت شود. آنچه در کربلا طی راهپیمایی عظیم اربعین در جریان دارد، نماد و نمودی از اخلاق عالی انسانی و جلوه تسامح و همزیستی مسالمت آمیز جوامع بشری و کشتن منیت‌ ها و خودخواهی ها و تلاش برای یاری مظلومان و ستم دیدگان است و این همان دین «محمد» (ص) است که گروه تروریستی «داعش» به مخالفت با آن پرداخت و وارد مبارزه با آن شد.   نشریه آمریکایی «هافتینگتن پست» نیز یکی دیگر از این رسانه های غربی است که به شدت از نحوه پوشش سیاسی این مراسم توسط رسانه ها در غرب انتقاد کرده، از اصحاب رسانه در غرب می خواهد به این سوال پاسخ دهند که چگونه است، آنها کوچک ترین تجمع و راهپیمایی در انگلیس و یا صدها تجمع محدود در کشورهای مخنلف جهان را نادیده نگرفته و از آن ده ها فیلم و گزارش و تحلیل و تفسیر تهیه می کنند، در حالی که این تجمع خروشان و مسالمت آمیز بشری را نادیده گرفته از آن بی تفاوت و در سکوت مطلق می گذرند. 

  هافتینگتن پست در گزارش خود با اشاره به اینکه در طول راهپیمایی اربعین حسینی می توان تجسم عینی ارزش هایی چون صبر، خویشتنداری، فداکاری، از خودگذشتگی، بخشش و اخوت و برادری را مشاهده کرد، تاکید می کند: قهرمانان واقعی این افراد هستند که ترسیم کننده و به وجود آورنده بزرگ ترین حماسه بشری هستند، نه قهرمانان واهی و پوشالی که هالیوود در استودیوهای خود خلق می کند. این نشریه آمریکایی یادآور می شود: اگر حقیقتا می خواهید با اسلام واقعی و حقیقی آشنا شوید، به شما زیارت اربعین توصیه می شود، چراکه جشنواره و همایش ارزش هایی است که محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) آنها را به بشریت عرضه کرد و تکفیری های افراطی تلاش می کنند، آن را تحریف کنند. هافتینگتن پست در پایان تاکید می کند، اگر می خواهید، با ریشه ها و اصول اعتقادی «داعش» آشنا شوید، باید دشمنان این گروه را بشناسید. اجتماع بزرگ اربعین مظهر عینی فضایل و ارزشهای متعالی اسلامی وانسانی است. همه آن چیزهایی که در غرب به عنوان نمادهای افراط گرایی و خشونت از اسلام ارائه می شود خلاف آن را می توان در اجتماع بزرگ اربعین دید. همه آن رفتارهای خشونت آمیز و جنایتکارانه جریانهای تکفیری و تروریستی به خصوص جریان وهابیت از اسلام ارائه می شود خلاف آن را می توان در اجتماع بزرگ اربعین دید. در راهپیمایی بزرگ اربعین از دین کسی سوال نمی شود. همه دوستدار حسین هستند دوستدار آزادیخواهی و عدالت و برداری و انسانیت هستند. آنها همه این فضایل را در امام حسین علیه السلام دیده اند . از بیش از هشتاد کشوربا گرایشها دینی و مذهبی مختلف در راهپیمایی بزرک اربعین شرکت می کنند. همان گونه که  در حج  مسلمانان به سوی یک هدف یعنی کعبه روی می آورند و تمامی تعلقات دنیا حتی لباس ظاهری را از تن بیرون می کنند و با پوشیدن پارچه سفید رنگ همانند کفن با یکدیگر هم شکل می شوند و تفاوت های ظاهری از میان آنها برداشته می شود در مراسم باشکوه اربعین نیز تمامی عاشقان و دوست داران اهل بیت علیهم السلام رو به سوی کعبه دلدار امام حسین علیه السلام می کنند.  

 

 

 

کلیدواژه