عقرب 07, 1397 18:58 Asia/Kabul
  • زائرین افغانستان برای اربعین خدمات بهتری از ایران گرفتند

رایزن دوم و کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل پایتخت افغانستان گفت که برای آیین اربعین امسال آمادگی ها به منظور تردد 30 هزار زائر از افغانستان به سمت عراق برآورد شده بود و همین برنامه ریزی سبب شد متقاضیان روادید خدمات بهتری از ایران بگیرند.

به گزارش ایرنا، «حسن گودرزی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اولویت دادن به صدور روادید برای زائران عتبات عالیات در قالب شرکت های سیاحتی و زیارتی افغانستان اشاره کرد و افزود که صدور روادید انفرادی در کنار این اولویت قطع نشد اما کاهش یافت.

 وی مزیت این روش را آن دانست که امکان پیگیری و پاسخگویی در قالب این شرکت ها میسرتر است و کمک می کند تا شناسایی هویت و ساماندهی شرکت های فعال بهترانجام شود و ساختارها ، فرآیندها ارتقاء یافته و ضابطه بهتری پیدا کند.

او گفت که در این روند تازه تلاش شد با ساماندهی فرآیندهای صدور روادید و منطبق کردن عملکرد شرکت های سیاحتی و زیارتی ، تسهیلات بیشتری فراهم و خدمات بهتری ارایه شود.

او به برگزاری چهار جلسه هماهنگی با مدیران بیش از80 شرکت مجاز و فعال در امر کاروان های زیارتی در کابل که مجوز رسمی وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان را دارند اشاره کرد و افزود که چندین جلسه نیز با مسئولان اتحادیه این شرکت ها برگزار شد.

او با توجه به دغدغه های سال قبل و موانعی که خود را در جریان کار نشان دادند گفت که سال قبل روادید دو بار ورود به ایران برای اتباع افغان، وقتی صادر می شد که ویزای قطعی کشورعراق ، برای متقاضی صادر شده بود و امسال وزارت امورخارجه ایران موافقت کرد که بر اساس موافقه رسمی عراق هم روادید صادر شود.

موافقه ، یک نامه یا تاییدیه اولیه است که امورخارجه عراق بر اساس آن اعلام می کند که در صورت دریافت مدارک لازم برای متقاضی مندرج در موافقه ها ، روادید کشورش را صادر خواهد کرد.

رایزن دوم ایران در کابل یادآور شد که امسال سامانه ارتباطی ویژه امور خارجه ایران برای ثبت درخواست روادید زیارتی اربعین در فضای مجازی از چهار مهر ماه برای ثبت تقاضاها باز شد و تا 27 ماه صفر یعنی 15 عقرب خواهد ماند.

گودرزی افزود با بسیج همه امکانات از منظر نیروی انسانی و زیر ساخت های فنی تلاش شد امسال فرآیند صدور روادید با نظم بیشتر و سرعت بهتر انجام شود.تعیین جدول زمان بندی برای مراجعه شرکت های متقاضی دریافت روادید در قالب کاروان های زیارتی یکی از اقدامات بود که او از آن نام برد که سبب ایجاد نظم ، تسریع امور و تقسیم و مدیریت بار ترافیک مراجعین شد.

وی زیر ساخت های فنی و تعداد نیروی انسانی موجود در بخش کنسولی سفارت ایران در کابل را برای پاسخگویی روزانه به یک هزار تا یک هزار و 500 مراجعه دانست و گفت که در ایام صدور روادید برای اربعین حجم مراجعین در روزهایی مثل جمعه گذشته به چهارهزار و 500 تن نیز رسید.

 او در تشریح افزایش جریان کار گفت که امسال هر برگ رواید جداگانه در گذرنامه افراد درج شد و این در حالی است که سال قبل برای کاروان ها روادیدهای جمعی در پای یک فهرست صادر می شد.

 وی امکان ارایه این حجم خدمات را تنها با بهره وری در بالاترین سطح از امکانات و منابع و همراهی کامل نیروی انسانی ممکن دانست.

او انتظاراتی را که اغلب در رسانه به عنوان درخواست مردم برای تسهیل رفت و آمد اتباع کشورها به ویژه در ایامی مانند اربعین مطرح می شود را خواسته هایی فارغ از محدودیت های قانونی و بین المللی دانست و گفت که هر چقدر هم کشورها با هم ارتباط نزدیک داشته باشند به آن معنا نیست که قواعد ناظر بر مدیریت مرزهایشان را و قوانینی که برای تردد اتباع وجود دارد نادیده بگیرند.

او یکی از مشکلاتی را که امسال بیش از همه خود را در جریان صدور روادید نشان داد عدم مهارت کافی مدیران کاروان ها برای مدیریت فرآیند جریان کار بود که رفع آن را نیازمند ارایه آموزش و کسب توانایی های حرفه ای خواند.

ایران علاوه بر کابل در ولایتهای هرات، بلخ ، ننگرهار و قندهار هم دفاتر کنسولگری فعال دارد که خدمات روادید به زائران اربعین ارایه کرده اند.آمارهای اولیه غیر رسمی نشان می دهد که تاکنون بیش از 18 هزار روادید برای اربعین در کنسولگری های ایران در افغانستان صادرشده است که با توجه به تداوم حرکت زائران تا 15 عقرب این عدد افزایش و امار قطعی در پایان کار مشخص خواهد شد.

کلیدواژه