بیانیه نشست سه جانبه استانبول ؛ تصمیماتی  با اهداف راهبردی سیاسی
(last modified 1397-08-09T05:50:54+00:00 )
عقرب 09, 1397 10:20 Asia/Kabul
  • بیانیه نشست سه جانبه استانبول ؛ تصمیماتی  با اهداف راهبردی سیاسی

ششمین نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه با حضور محمد جواد ظریف، المار محمدیاراوف و مولود چاووش اوغلو روز سه شنبه در کاخ دولما باغچه شهر استانبول ترکیه با صدور بیانیه ای بکار خود پایان داد.

در  این اجلاس  در باره  موضوعات  متنوعی از جمله مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و توافقات مشترک بین ایران، ترکیه  و جمهوری آذربایجان و نیز همکاری در مبارزه با تروریسم  گفت و گو شد.

ششمین نشست سه جانبه ایران، ترکیه  و جمهوری آذربایجان در حالی برگزار شد که مناسبات  اقتصادی  ایران از یکسو با ترکیه  و از سوی دیگر با  جمهوری آذربایجان  وارد عرصه  همکاری های چند جانبه شده است. 

این اجلاس را از سه جنبه  می توان با اهمیت  تلقی کرد :

جنبه نخست ؛  وجود زمینه های  مساعد برای تقویت  همگرایی های منطقه ای است ، بویژه در شرایطی که امریکا سعی دارد تصویری غیر واقعی از نقش منطقه ای ایران القا  کند .

جنبه دوم ؛ موضوعات سیاسی - اقتصادی مطرح شده  درمذاکرات این نشست  است که درچارچوب همگرایی بین همسایگان و با توجه به ظرفیت های منطقه ای ، اهمیتی راهبردی دارد.

 جنبه سوم  حائز اهمیت در نشست سه جانبه استانبول ، توجه  به  بحران های منطقه ای است  که نشان می دهد دراین زمینه می توان به اشتراک نظر رسید و این پیام خوبی برای همه کشورهای منطقه است. 

افشار سلیمانی کارشناس مسائل قفقازدر باره اهمیت این همکاری ها می گوید:

"ایران، جمهوری آذربایجان  ؛ ترکیه و روسیه  از  کشورهایی هستند که از  ظرفیت‌ های ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی برخوردارند و در کنار یکدیگر می‌توانند ظرفیت‌های خوبی را شکل دهند که موجب شکل‌گیری همکاری‌های جدید شود."

اکنون طیف وسیعی از موضوعات در فهرست  همکاری های سه جانبه  قرار دارد که دامنه  آن ازراهگذر ترانزیتی  شمال – جنوب  تا بحران های منطقه ای از سوریه تا یمن و در بحث  مبارزه با تروریسم امتداد دارد. در بطن  این همکاری  اهداف  دیگری نیز در قالب طرح‌های اقتصادی مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا دنبال می‌شود که  موجب توسعه و استحکام مناسبات منطقه ای خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران می گوید ؛  موضوعاتی همچون همکاری در حوزه پولی و بانکی، سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای ملی؛ برای مصون نگه‌داشتن همکاری‌ها و روابط منطقه‌ای  از دخالت‌های خارجی و همکاری‌های گمرگی از تصمیمات مهمی هستند که به ایجاد چارچوب مشترک سه جانبه بین بخش خصوصی سه کشور کمک می‌کند.

این گام های مشترک در حالی برداشته می شوند که  امریکا بدنبال واگرایی  در  مناسبات منطقه ایاست. این گونه  تماس ها و نشست ها  می تواند در ایجاد ثبات بیشتر و توسعه اقتصادی منطقه تاثیرات مهمی داشته باشد. مذاکرات وزیران امور خارجه جمهوری ایران ؛ ترکیه و جمهوری آذربایجان و  بیانیه  مهمی که در استانبول منتشر شد،همین پیام را دارد. به عبارتی دیگر می توان گفت ؛ توجه ایران و کشورهای همسایه به منافع  دو و چند جانبه  نشان می دهد کشورهای منطقه  بدنبال  گسترش همکاری و همگرایی هستند. نشانه های این همگرایی را می توان در حمایت  از برجام  ودر مخالفت با تحریم های یکجانبه امریکا علیه  ایران دید که در بیانیه  استانبول منعکس  گردیده است. چنانکه وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: هر دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان از مواضع ایران در خصوص تحریم ها حمایت و تاکید کردند که همکاری های خود را با ایران ادامه خواهند داد.

کلیدواژه