عقرب 21, 1397 19:02 Asia/Kabul
  • رژیم اسرائیل و نشانه های جنگی جدید‌

نشانه های رفتاری رژیم اسرائیل حاکی از این است که خاورمیانه در آستانه جنگی جدید قرار دارد.

نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی روز گذشته  با نفوذ به شرق خان یونس، در جنوب باریکه غزه ، دو تن از فرماندهان گردان های القسام را ترور کردند.

به نظر می رسد که رژیم اسرائیل زمان کنونی را بهترین زمان پیگیری اهداف خود در سرزمین های اشغالی می داند.

نخست اینکه از سطح دشمنی حکام برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به شدت کاسته شده و موضوع عادی سازی روابط با تل آویو مطرح است.

دوم اینکه دولت کنونی آمریکا بیش از هر دولتی دیگری در این کشور در دهه های اخیر حمایت از اهداف و منافع رژیم صهیونیستی را مدنظر دارد و در همین راستا نیز طرح معامله قرن را مطرح کرده که تماما همسو با منافع و اهداف رژیم اسرائیل است.

سوم اینکه موضوع فلسطین در این فضای ذکر شده به نوعی به موضوعی حاشیه ای و بدون اولویت تبدیل شده است و حتی محمد بن سلمان در سفری که آوریل ۲۰۱۸ به آمریکا داشته عنوان کرده بود که الگوی رفتاری فلسطین عامل تداوم کشمکش با اسرائیل است.

بنابراین، اسرائیل زمان را برای دستیابی به اهداف اشغالگرایانه خود مناسب می بیند.

اسرائیل ضمن اینکه همچنان به شهرک سازی ادامه می دهد، سرکوب تظاهرات فلسطینی ها به خصوص تظاهرات بازگشت که از ۳۰ مارس ۲۰۱۸ آغز شد نیز همچنان ادامه دارد و همچنین به مقررات و تصمیم های بین المللی از جمله قطعنامه شورای امنیت بی توجه است. تدوین و تصویب قوانین جدید ضد فلسطینی و نژادپرستانه از طریق کابینه و کنست (پارلمان) اسرائیل نیز با سرعت انجام می شود. علاوه بر اینها، رفتارهای سیاسی و نظامی اسرائیل نشان می دهد که این رژیم درصدد است از جنگ نیز برای پیگیری به اهداف و منافع خود بهره گیرد.

در راستای جنگ افروزی ، نیروهای ویژه اسرائیل دو تن از فرماندهان گردان های القسام را ترور کردند که با واکنش گروههای مقاومت مواجه شد که یک نظامی اسرائیلی کشته و نظامی دیگری نیز زخمی شد. این اقدام گروههای مقاومت، اقدامی دفاعی و مقابله ای با جنایت رژیم اسرائیل در ترور فرماندهان القسام بود. با این حال، جنگنده های اسرائیلی بار دیگر منطقه خزاعه در باریکه غزه را بمباران کردند که طی آن شش فلسطینی شهید و هفت نفر دیگر نیز زخمی شدند. این جنایت سبب شد جنبش جهاد اسلامی فلسطین فراخوان بسیج عمومی صادر کرد.

این شرایط گویای این است که اسراییل به ایجاد جنگی جدید علیه مقاومت فلسطین می اندیشد. کانال ۱۰ رژیم اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل در صدد " ربودن " یکی از فرماندهان حماس بود اما وی را به شهادت رسانده است.

در همین حال، " هانی الثوابته " ، عضو کمیته مرکزی جبهه خلق برای آزادی فلسطین عنوان می کند که : رژیم اشغالگر بر دامن زدن به تنش نظامی اصرار دارد و جنایتی که روز یکشنبه مرتکب شد، نشان می دهد که اسرائیل این جنایت را با هدف جنگ افروزی برنامه ریزی کرده است.

نکته پایانی این است که جنگ احتمالی رژیم اسرائیل علیه فلسطین، ناشی از یک برآورد اشتباه تل آویو خواهد بود زیرا برداشت کابینه نتانیاهو این است که تغییر موضع برخی کشورهای عربی و همچنین سیاست های حمایتی ترامپ ، ضمانت پیروزی اسرائیل در جنگ جدید است. این در حالی است که فلسطین هیچگاه در جنگ های قبلی از حمایت کشورهای غربی برخوردار نبود بلکه قدرت بازدارندگی گروههای مقاومت فلسطین بود که با جنایت های اسرائیل مقابله می کرد و اکنون این توانمندی بازدارندگی بیشتر از هر زمان دیگری است زیرا تغییر موضع برخی کشورهای عربی درباره اسرائیل و طرح معامله قرن دولت آمریکا سبب حرکت گروههای فلسطینی در جهت کاهش اختلاف ها و ایجاد وحدت شده است.

 

کلیدواژه