عقرب 23, 1397 10:16 Asia/Kabul
  • افشای نقشه ترور مقام های ایران؛رویاهای تعبیرنشده بن سلمان

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با دادن رشوه و تطمیع برای بیش از دو سال تلاش کرد خود را به‌عنوان سیاستمداری اصلاح‌طلب و پیشرو معرفی کند.

 اما اکنون افشای ماجرای قتل "جمال‌خاشقجی" روزنامه نگار معترض ؛ ازمحمد بن سلمان ؛تصویرشاهزاده ای جنایتکار  را تداعی می کند که  علاقه وافری به ترور و قتل  مخالفان و طراحی توطئه  های براندازانه دارد.

در تازه ترین افشا گری در این باره ؛ روزنامه آمریکایی "نیویورک‌تایمز" از طرح‌های بن سلمان علیه ایران خبر داده است.

نیویورک تایمزدر گزارشی مستند نوشت : مقام های اطلاعاتی نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ،سال گذشته با گروهی از تاجران درباره ترور مقام‌های ایرانی توسط شرکت های خصوصی صحبت کرده‌اند.

«محمدجواد ظریف» وزیرامورخارجه ایران در گفت وگو با روزنامه قطری "العربی‌الجدید" ، این گزارش  "نیویورک‌تایمز" را تایید و اعلام کرد: ایران از قبل از این توطئه  اطلاع داشته است.ظریف افزود:عربستان رسماً اعلام کرده است که جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند و جمهوری اسلامی پس از آن با فعالیت گروه‌های مسلح و تروریستی و به ویژه در نوار  مرزی شرق کشور روبه‌رو شد و داعش به عملیات تروریستی ازجمله حمله به مجلس شورای اسلامی اقدام کرد.

توطئه های بن سلمان ، منعکس‌کننده  ماهیت واقعی سیاست های ستیزه‌جویانه ریاض است که رسما  به کانون فتنه و جنگ و طراحی نقشه های تجزیه  منطقه تبدیل شده است.اما مقام های سعودی این واقعیت را نادیده گرفته اند که عربستان طعمه ای برای بازیگران سیاسی  در واشنگتن و تل آویوو است که ریاض را فقط  ابزاری برای رسیدن به اهداف خود می دانند نه  چیز بیشتری. فراموش نکنیم که ترامپ در نطق های انتخاباتی اش  آشکارا عربستان را مورد اهانت  قرار داد و با کم اهمیت جلوه دادن جایگاه عربستان در سیاست خارجی آمریکا گفت:"آل سعود برای ما همچون گاوی شیرده اند که هروقت دیگر نتواند به ما دلار وطلا بدهد آنگاه دستور ذبح آن را صادر می کنیم و یا از دیگران می خواهیم اینکار را بکنند یا به آنها در این کار کمک می کنیم ."

ریاض را شاید بتوان پلی برای رسیدن امریکا و اسراییل به اهداف منطقه ای شان دانست، اما یقینا این پل برای عربستان پل پیروزی نخواهد بود.

 «رابرت فیسک» خبرنگار و تحلیلگر نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» در تحلیل  رویاهای تعبیرنشده بن سلمان می نویسد:  "..خاورمیانه‌ای که امروز در آن زندگی می‌کنم خیلی با خاورمیانه‌ای که 40 سال پیش برای تهیه گزارش به آن سفر کردم تفاوت دارد. آن روزها آمریکا واقعاً یک "سیاست" برای خود داشت گرچه اغلب اوقات این سیاست مبتنی بر توهمات بود و شوروی رو به زوال هم برای ایجاد توازن قدرت، در برابر آن قد می‌افراشت."

رابرت فیسک خاطر نشان می سازد ؛ حالا این جمهوری اسلامی  ایران است که خبر شکست داعش را اعلام می‌کند ؛در حالی که قبلاً «جورج بوش» رئیس‌جمهور آمریکا بود که می‌آمد و می‌گفت «مأموریت انجام شد.».

با این حال ؛ بن سلمان در راستای اهداف امریکا و اسراییل  برای ایران ومنطقه نقشه هایی درسردارد که ضربه زدن  به ایران یکی از توهمات اوست.سخنان  ظریف در این زمینه  صریح و به نوعی هشدار گونه است.

وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد: جهانیان چشمان خود را به روی آنچه عربستان در تحریم و محاصره قطر، بمباران یمن و زندانی کردن نخست وزیر لبنان و ارتکاب جنایت قتل جمال‌خاشقجی انجام می‌دهد، باز کنند.