عقرب 28, 1397 12:20 Asia/Kabul
  • پاسخ ایران به ادعاهای حقوق بشری عربستان

«عبدالله المعلمی» نماینده عربستان در سازمان ملل در نشست اخیر کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که درباره مساله حقوق بشر برگزار شد، اظهارات سخیفی را علیه ایران مطرح کرد.

ادعاهای حقوق بشری  نماینده عربستان در حالی علیه ایران دستمایه فرافکنی شد که ریاض باید درباره فاجعه انسانی در یمن و اتفاقات مربوط به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی پاسخگوی جنایاتش باشد. 

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاسخ به اظهارات سخیف نماینده سعودی گفت: حتی ذره ای نجابت باید سبب می شد تا عربستان سکوت اختیار کند و درباره حقوق بشر در ایران صحبت نکند.

نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد  همچنین با بیان اینکه عربستان هر امیدی را برای دمکراسی در منطقه غرب آسیا از بین می برد تصریح کرد: حقوق بشر و دمکراسی بزرگترین دشمنان حاکمان فاسد سعودی هستند و دولت آنان که یک اتوبوس پر از دانش آموز را هدفی مشروع تلقی می کند، یادآور داعش است.

جنایتکاران سعودی با حمایت امریکا،  از مارس 2015  با  حمله  نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور موجب کشته شدن بیش از 14 هزار غیرنظامی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی شده اند.

جنگنده‌های متجاوز سعودی در جنایتی هولناک  در 9 اوت  گذشته با حمله به یک دستگاه اتوبوس حامل کودکان دانش‌آموز در مرکز بازاری در شهر ضحیان در استان صعده 52 کودک را  شهید و 79 نفررا  زخمی کردند.طبق گزارش مرکز حقوق بشر یمن، ائتلاف متجاوز سعودی از ابتدای حملات خود به یمن 253 مرکز دولتی، 8 مرکز رسانه‌ای، 17 مرکز ورزشی، و 92 مرکز گردشگری در الحدیده را هدف قرار داده است.

تجاوزعربستان به یمن  بر اساس  کنوانسیون های 1949 ژنو نقض فاحش و آشکار موازین انسانی و بشردوستانه بین ‏المللی وارتکاب "جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت" است .این تجاوز مستلزم تعقیب و محاکمه بین‏ المللی است .همانگونه که نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح کرد: وهابیسم عربستانی تغذیه کننده القاعده، طالبان، داعش و بقیه گروه های تروریستی در جهان هستند .

'عبدالباری العطوان' تحلیلگر مسایل سیاسی جهان عرب در مقاله ای در روزنامه 'رای الیوم'، نوشت: آمریکا بعنوان شریک جنایات عربستان در یمن مانع انتقاد رسانه های عربی و غربی از عربستان می شود. این کشور سلاح های پیشرفته به ارزش 20 میلیارد دلار در اختیار عربستان قرار داده است.ماهیت واقعی حاکمان مستبد و جنگ افروزعربستان ؛ جنایت و کودک کشی  ؛ نا امن کردن منطقه و زمینه سازی برای تجزیه و تفرقه در جهان اسلام است .عربستان با اقدامات  ضد بشری و رفتارناهنجار خود در واقع اصول حاکم بر جامعه بین الملل را به چالش کشیده است .

بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد تصریح می کند : «کلیه اعضاء در روابط بین‌المللی خود از تهدید به زور یا استفاده از آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا از هر روش دیگری که با مقاصد ملل متحد مباینت داشته باشد، خودداری خواهند نمود».

دولت عربستان سعودی اما به این اصول و مبانی منشور ملل متحد و دیگر موازین بین المللی پایبند نیست.  با چنین سوابق و پیشینه ای ادعاهای حقوق بشری عربستان علیه ایران به طنزی تلخ شباهت دارد.

کلیدواژه