عقرب 28, 1397 13:26 Asia/Kabul
  • وحدت در نگاه حضرت آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای:"وقت آن رسیده است که دنیای اسلام، اتّحاد خود را حفظ کند و در مقابل دشمن مشترکی که همه گروههای اسلامی، آسیب آن دشمن را دیده‌اند - یعنی استکبار و صهیونیسم - به طور متّحد بایستد"

وحدت، از عوامل مهم در بقا و رشد و پیشرفت یک جامعه است. یک جامعه در اثر وحدت بین مردم و مسئولان است که به کمال و ترقی دست می یابد. وقتی وحدت از اهداف اصلی قرار گیرد آنگاه فضای جامعه لبریز از عطر برادری، همکاری و هماهنگی می شود. بنابراین اگر وحدت و همگرایی بین جوامع مسلمان پایدار شود امت اسلامی به عظمت و شکوه زیادی دست پیدا خواهد کرد. در اندیشه‌ حضرت آیت الله خامنه ای، اتحاد مسلمانان و پرهیز آنان از اختلاف و تفرقه، زمینه‌ای مساعد برای «ایستادگی جمعی در برابر زورگویی‌های نظام سلطه» و «دفاع از منافع و حقوق ضایع‌شده‌ی جهان اسلام» است.

آیت الله خامنه ای در این باره می فرمایند: "دنیای اسلام یک نسخه امروز دارد و آن اتّحاد است. در درون کشورها هم همین نسخه وجود دارد؛ ملّتها باید متّحد باشند."

آیت الله خامنه ای: دنیای اسلام یک نسخه امروز دارد و آن اتّحاد است. در درون کشورها هم همین نسخه وجود دارد؛ ملّتها باید متّحد باشند.

وحدت از تاکیدات اصلی دین مبین اسلام است که باعث سربلندی سرافرازی و استواری مسلمانان و جامعه اسلامی می شود. وحدت مسلمین به این معناست که مسلمانان با تکیه بر مسائل مشترک، همگرایی، همدلی و رفتاری برادرانه با یکدیگر داشته باشند. وجود اختلافات در عقاید امری طبیعی است و وجود نظرات گوناگون و درک متفاوت، نباید مانع از همگرایی در امت اسلامی شود. در نگاه آیت الله خامنه ای مسلمانان باید بکوشند با تفاهم متقابل، به یکدیگر نزدیک و نزدیک تر شوند و اختلافات را کنار گذارند و در مقابل دشمنان اسلام متحد و هم پیمان باشند و در راستای هدف اصلی و مهم تر که اعتلای امت اسلامی است، همسو گردند.

کشورهای اسلامی از لحاظ استراتژیک در نقطه مهمی از نقشه جهان قرار دارند؛ همین مسئله طمع دولتهای مستکبر را افزون کرده است و آنها با اختلاف افکنی و جنگ افروزی سعی دارند در این کشورها نفوذ کنند. کشورهای اسلامی که بیشتر در غرب آسیا متمرکز هستند علاوه بر دارا بودن ذخایر عظیم نفتی و گازی، نقطه اتصال شرق به غرب هستند. ویژگی های فوق العاده و بی نظیر کشورهای اسلامی و ذخایر و منابع طبیعی فوق العاده ی آنها، چشم طمع مستکبران را بر این مناطق متمرکز کرده است.دشمنان جهان اسلام از اختلاف افکنی بین کشورهای اسلامی سود فراوانی می برند. آنها با فروش تسلیحات نظامی خود به این کشورها و وارد شدن به سرزمین های اسلامی به بهانه مبارزه با تروریسم در صدد نفوذ و تفرقه افکنی هر چه بیشتر بین امت اسلامند. نمونه ی این اقدامات را در رفتار غاصبانه آمریکا با کشور عراق در سال 2003 مشاهده کرده ایم. آنها به بهانه مبارزه با تروریست وارد عراق شدند و به غارت ذخایر نفتی آن دست زدند.

آیت الله خامنه ای می فرمایند:"امروز منطقه جغرافیایی مسلمانان، از مهمترین مناطق عالم است. کشورهای آنها از لحاظ طبیعی، جزو ثروتمندترین کشورهای عالم است...این منطقه سوق‌الجیشی و سرزمینهای بابرکتی که در اختیار مسلمانان است، امروز حامل و حاوی امکاناتی چون نفت و گاز و امثال اینهاست که بشر برای تمدّن خود، به صورت روزمرّه به آن احتیاج دارد. یک میلیارد و چند صد میلیون نفر مسلمان هستند؛ یعنی بیش از یک پنجمِ مردم دنیا. این همه جمعیت، در چنین منطقه‌ای؛ آن هم با برافراشته شدن پرچم اسلام در قلب این منطقه - یعنی در ایران اسلامی که امروز قلب و مرکز اصلیِ دنیای اسلام است - چرا باید از این استفاده نشود؟ این، یک امکان بزرگ در اختیار مسلمانان است."

جهان اسلام دارای مذاهب مختلف دینی است که مهمترین آنها شیعه و سنی است. در ایران سنی و شیعه برادرانه و مسالمت آمیز بایکدیگر زندگی می کنند. در نظر رهبر انقلاب، این اتفاق مثبت می تواند الگوی خوبی باشد و دیگر کشورهای اسلامی نیز اختلاف مذهبی را دلیلی برای عداوت و دشمنی نگیرند و شیعه و سنی در هرکجای عالم، در کنار هم با تکیه بر مشتراکاتشان برادرانه و مسالمت آمیز رفتار نمایند. در نگاه رهبری منظور از وحدت شیعه و سنی، نزاع نکردن بر سر عقایدشان است. آنان می توانند در عین وجود اختلافات عقیدتی، در مسائل کلی و بین المللی با یکدیگر تعامل صمیمانه، همسو و همگرا داشته باشند و از داشته های خود بر ضد یکدیگر استفاده نکنند. در این صورت دنیای اسلام و مسلمانان سربلند و مقتدر خواهند شد.

امام خمینی رحمه الله، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران و از بانیان وحدت در جهان معاصر اسلام، در همین زمینه می فرماید: «ایران حکومت خاص خود را دارد، عراق حکومت خاص خود را دارد، مصر حکومت خاص دارد، آنها (حکومتها) سر جای خودشانند؛ لیکن همه با هم برای اسلام و در تحت لوای اسلام باشیم. همة مسلمین ید واحده باشند بر مَن سِواهُم [در مقابل غیر مسلمین] هر کس در محیط خودش با هر حکومت که هست، و با هر مذهبی که هست، در محیط خودش و مستقل باشد؛ لکن کما اینکه مسلمان است با مسلمین دیگر اخوت داشته باشند، دوستی داشته باشند، پیوند داشته باشند. ارتشهای همة کشورهای اسلامی پشتیبانِ هم باشند."

پیامدهای منفی تفرقه و اختلاف بین مسلمانان خسارت بار است. نبود وحدت بین امت اسلامی، افزایش مشکلات جهان اسلام و عقب ‌ماندگی کشورهای اسلامی را دربر دارد. وقتی هدف دولت های اسلامی تفرقه و نزاع باشد دیگر فرصتی برای برادری ، اخوت ، کمک به یکدیگر و نیز پرورش استعدادها و شکوفایی علمی باقی نمی ماند. آیت الله خامنه ای خطاب به چنین رفتارهایی می فرمایند: " قرآن از زبان پیامبر اکرم به مسیحیان آن زمان می گوید: «تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم الاّ نعبد الاّ اللَّه و لا نشرک به شیئا»( اى اهل کتاب بیایید بر سر سخنى که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزى را شریک او نگردانیم)(آل عمران، آیه 64). آن وقت فرقه‌های مسلمان، با خدای واحد، پیغمبر واحد، قرآن واحد، قبله‌ی واحد، عبادت واحد، این همه مشترکات و مسلّمات، چند موضوع مورد اختلاف را وسیله قرار بدهند برای دشمنی! این، خیانت نیست؟ این، غرض‌ورزیِ غرض‌ورزان و غفلتِ غافلان نیست؟"

در نگاه آیت الله خامنه ای غفلت از مسئله فلسطین، غفلت از مشکلات کشورهای مسلمان، غفلت از اهداف بلند اسلامی و از دست دادن آبرو و هویت اسلامی همگی از پیامدهای منفی نبود وحدت بین مسلمانان است. ایشان در این باره می فرمایند: "اگر مسلمانها متّحد باشند، وضع فلسطین آن‌چنان که امروز مشاهده میکنیم نخواهد بود؛ امروز وضع فلسطین، وضع سختی است؛ غزّه یک‌جور، ساحل غربی آن یک‌جور. ملّت فلسطین، امروز زیر فشار شدید روزانه است؛ میخواهند مسئله‌ی فلسطین را از اذهان دور کنند و به فراموشی بسپارند. میخواهند منطقه‌ی غرب آسیا را -شامل همین کشورهای ما- که یک منطقه‌ی فوق‌العاده حسّاس راهبردی است، [یعنی] هم از لحاظ جغرافیایی، هم از لحاظ منابع طبیعی، هم از لحاظ گذرگاه‌های آبی یک منطقه‌ی حسّاسی است، به خودشان مشغول کنند؛ مسلمان در مقابل مسلمان، عرب در مقابل عرب بِایستند و همدیگر را هدف بگیرند و یکدیگر را نابود بکنند تا ارتشهای کشورهای مسلمان، مخصوصاً ارتشهایی که در همسایگی صهیونیست‌ها قرار دارند روزبه‌‌‌‌‌‌‌روز تضعیف بشوند؛ هدف آنها این است."

از نظر رهبر انقلاب امروز متأسّفانه دنیاى اسلام از وحدت محروم است و دچار مشکلات و درگیرى است. ایشان با تأثر درباره این مسئله می فرمایند :" وقتى آشفتگى به میان آمد، وقتى درگیرى میان مسلمانها به وجود آمد، معنویّت هم کم می شود. معنویّت و ایمان، طبق منطق قرآن تا حدود زیادى به آرامش احتیاج دارد؛ هُوَ الَّذى اَنزَلَ السَّکینَةَ فى قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمانًا مَعَ ایمانِهم؛( او کسی است که سکینه و آرامش را در دلهای مؤ منان نازل کرد تا ایمانی بر ایمانشان افزوده شود،...)(سوره فتح، آیه 4) وقتى سکینه بود، وقتى آرامش بود، وقتى امنیّت بود، نوبت میرسد به اینکه انسانها بر ایمان خود بیفزایند؛ با عمل صالح، با توجّه، با ذکر. وقتى در یک کشور اسلامى و در یک مجموعه‌ى اسلامى، مردم بر جان خود، بر مال خود، بر امنیّت خود بیم دارند و مأمون نیستند، امنیّت ندارند، آنجا سکینه هم وجود ندارد؛ سکینه که نبود، این ازدیاد ایمان هم وجود ندارد؛ امروز مسلمانها دچار این وضعیّتند."

رهبر انقلاب که اخوت و برادری را از اصول اصلی انقلاب اسلامی می دانند و همواره رفتار برادرانه و محبت آمیزی با فرق مختلف اسلامی داشته اند، تنها راه برون رفت از مشکلات جهان اسلام و تشکیل امت واحده اسلامی را اتحاد و و همدلی می دانند. ایشان به برادران مسلمان از هر فرقه ای توصیه می کنند و می فرمایند: " وقتِ آن رسیده است که دنیای اسلام به خود آید و اسلام را به عنوان صراط المستقیم الهی و راه نجات انتخاب کند و در آن، با استحکام قدم بردارد. وقت آن رسیده است که دنیای اسلام، اتّحاد خود را حفظ کند و در مقابل دشمن مشترکی که همه گروههای اسلامی، آسیب آن دشمن را دیده‌اند - یعنی استکبار و صهیونیسم - به طور متّحد بایستد، شعارهای واحدی بدهد، تبلیغ واحدی بکند و راه واحدی را بپیماید. ان‌شاءاللَّه مورد تأیید پروردگار و مورد حمایت قوانین و سنن الهی هم خواهد بود و پیش خواهد رفت."

 

کلیدواژه