قوس 04, 1397 10:03 Asia/Kabul
  • تاکید اتحادیه اروپا وکشورهای آسیای مرکزی بر اهمیت حفظ برجام

توافق هسته ای برجام به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دیپلماسی اروپایی در زمینه حفظ صلح و امنیت بین المللی تلقی می شود و به رغم خروج آمریکا از این توافق در 18 ثور 1397 ، اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی(آلمان ، فرانسه و بریتانیا) بارها بر حفظ این توافق تاکید کرده اند .

علاوه بر اعضای گروه 1+4 یعنی روسیه ، چین ، آلمان ، فرانسه و بریتانیا ، دیگر کشورها از جمله بسیاری از همسایگان ایران نیز بر اهمیت حفظ برجام و تداوم آن تاکید کرده اند .از جمله اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی در بیانیه‌ای مشترک با ابراز خرسندی از پایبندی ایران به برجام، بر لزوم ادامه اجرای این توافق به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک مهم تاکید کردند.

در این راستا فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی پس از برگزاری نشست خود در بروکسل بیانیه ای مشترک منتشر و در آن بر لزوم اجرای" برنامه جامع اقدام مشترک" تاکید کردند. وزرای خارجه پنج کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان ضمن استقبال از ادامه پایبندی کامل و موثر ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش در چارچوب برجام که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود بار دیگر آن را تایید کرده است، بر اهمیت حفظ تمام جنبه‌های برجام که شامل لغو تحریم‌ها و پیامدهای حاصل از آن می‌شود نیز تاکید کردند.

در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی تاکید شده : برجام یک عنصر کلیدی در معماری منع اشاعه و یک دستاورد دیپلماتیک حائز اهمیت است که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به طور یکپارچه به تصویب رسید. از دیدگاه اتحادیه اروپا برهم خوردن برجام و لغو این توافق، تاثیرات منفی زیادی برای صلح و امنیت بین المللی دارد و در عین حال اعتبار دیپلماسی اروپا را بشدت زیر سئوال خواهد برد.

این ملاحظات باعث شده تا مقامات ارشد اتحادیه اروپا از جمله موگرینی و برخی سران اروپایی خواهان حفظ برجام با توجه به کارایی آن شوند.لذا به رغم تهدیدات و جنگ روانی واشنگتن ، بروکسل بر تداوم اقدامات خود در راستای حفظ برجام تاکید کرده است.کشورهای آسیای مرکزی نیز با توجه به اهمیت ژئوپولیتیکی و اقتصادی ایران و نقش و تاثیر گذاری قابل توجه اش بر اوضاع و سیاست های منطقه ای و بین المللی  خواهان حفظ برجام هستند .

ضمن اینکه اهمیت ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم و تاثیر گذار بر بازارهای انرژی بین المللی با توجه به منابع سرشار نفتی و گازی آن ، غیر قابل کتمان است و تلاش آمریکا برای تحریم نفتی ایران موجب ایجاد بی ثباتی در این بازارها می شود. کشورهای اسیای مرکزی خواهان حفظ ثبات و امنیت در غرب آسیا و به تبع آن در آسیای مرکزی هستند .

در حالی که اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خروج از برجام و تحریم و اتخاذ رویکرد مقابله جویانه در قبال ایران ،  نه فقط موجب ایجاد بی ثباتی و ناامنی در خاورمیانه می شود، بلکه پیامدهای ناشی از آن حوزه آسیای مرکزی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. این کشورها به خوبی از این مساله آگاه هستند که ایران با حسن نیت کامل ، تعهدات خود در چارچوب برجام را به طور کامل اجرا کرده است و این امریکا است که با عهد شکنی و نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ، با خروج از برجام اقدامی غیر قانونی انجام داده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آمریکا را «بدعهد» و «پیمان شکن» قلمداد کرد و گفت: ایران حق دارد برجام را ترک و غنی سازی را از سر گیرد ،چراکه واشنگتن این توافق بین المللی را نقض کرده است.ضمن اینکه تهران بر این امر تاکید دارد که اگر اروپا بدنبال حاکمیت مستقل است، لازم است در مقابل خواسته‌های آمریکا بایستد./

 

کلیدواژه