پاکستان با فاصله گرفتن از امریکا در تلاش برای گسترش مناسبات با کشورهای منطقه است
(last modified Sun, 02 Dec 2018 10:25:58 GMT )
قوس 11, 1397 14:55 Asia/Kabul

پاکستان دیگر جایگاه گذشته در سیاست های امریکا را ندارد و تلاش می کند که مناسبات خود را با کشورهای منطقه گسترش دهد

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: پاکستان دیگر جایگاه گذشته در سیاست های امریکا را ندارد و تلاش می کند که مناسبات خود را با کشورهای منطقه گسترش دهد.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا سیاست جدید خود را در ارتباط با جنوب آسیا و بویژه مسایل افغانستان، پاکستان و هند اعلام کرد، قابل پیش بینی بود که سطح مناسبات پاکستان و امریکا دیگر مانند گذشته نخواهد بود.

وی تصریح کرد: ترامپ معتقد است که پاکستانی ها برای مبارزه با تروریزم از امریکا پول گرفته اما نه تنها مبارزه نکردند بلکه گروه های تروریستی مانند طالبان را تقویت هم کرده اند و این سبب شده که سربازان امریکایی و ناتو در افغانستان کشته شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی بر اساس همین برداشت، کمک های امریکا به پاکستان که در زمان پرویز مشرف صدراعظم وقت پاکستان توافق شده بود، به حالت تعلیق درآمد و زمان پرداخت قسمت اول آن هم گذشت و چیزی به پاکستان پرداخت نشد. بنابراین پاکستان دیگر از جایگاه گذشته در سیاست های امریکا در جنوب آسیا برخوردار نیست از همین رو در تلاش برای گسترش مناسبات خود با کشورهای منطقه است.

ملازهی عنوان کرد: از اینرو و با توجه به اظهارات اخیر مقامات پاکستانی (مبنی بر اینکه پاکستان دیگر جنگ بیگانگان را پیش نمی برد) به نظر می رسد که خود پاکستانی ها متوجه شرایط نوینی که در منطقه پیش آمده و دیدگاه های امریکا شده اند و معنای این اظهارات هم این است که آنان به این درک رسیده اند که دیگر روابط امریکا و پاکستان مانند گذشته نخواهد شد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: بر این اساس پاکستانی ها مواضعی اتخاذ می کنند که با مواضع قبلی شان متفاوت است، البته اینکه امریکا پاکستان را رها کرده و کاملاً به هند متمایل شود با منافع استراتژیک و درازمدت پاکستان همخوانی ندارد.

به گفته ملا زهی در پاکستان ساختار دوگانه قدرت بر سر کار است که یکی بخش سیاسی است و دیگری بخش نظامی و در مورد افغانستان هم حرف اول را بخش نظامی می زند اما در مجموع هم سیاستمداران و هم نظامیان بر این نظر هستند که اگر با امریکا دچار مشکل شوند و امریکا هم کاملاً با هند هماهنگ شود، در درازمدت این پاکستان است که بازنده خواهد بود.

وی اضافه کرد: از اینرو پاکستانی ها ادامه وضع موجود و اتهامات گسترده ای را که علیه آنان در ارتباط با افغانستان وجود دارد به نفع خود نمی بینند و به دنبال راهی هستند تا اگر قرار باشد صلحی در افغانستان برقرار شود، منافع پاکستان هم در نظر گرفته شود.

 

کلیدواژه